Goede Tijden Slechte Tijden

De titel van dit stukje is een goed bekeken televisieserie op RTL 4. Het moet het normale leven voorstellen, maar dat is uiteraard de grootste onzin die er bestaat. De vaste kijkers, en dat zijn er meer dan je denkt, zullen het daarmee eens zijn. Maar de serie kijkt wel lekker weg en ook als je je lekker wil irriteren kijk je naar Goede Tijden Slechte Tijden. Ikzelf heb bijvoorbeeld een hekel aan Rik, Rikki, Bing, Aysen, Lucas, Nina, Laura, Sjors en Wiet. Bijna de gehele cast momenteel, dus dan hebben jullie een beetje een idee hoe ik het half uurtje televisie tussen acht uur en half negen invul. En als ik er even genoeg van heb zap ik weg.

De titel kan je ook loslaten op Go Ahead Eagles. De Adelaarshorst lijkt net Meerdijk. Ook dit seizoen hebben we goede en slechte tijden. De laatste maanden zijn dat overigens meer slechte tijden. Er wordt niet meer gewonnen en ook buiten het veld worden er geen successen geboekt. Een eventuele verbouwing is uitgesteld, de voorzitter vertrekt en ook komt er volgend seizoen geen tweede elftal. Het zijn onderwerpen genoeg voor een paar afleveringen ergernissen. Daar kwam vorige week ook nog de wedstrijd in en tegen Den Bosch bij.

Goede Tijden Slechte Tijden stopt in de zomer altijd een tijdje, net zoals Go Ahead Eagles een winterstop heeft. Als de soap dan weer begint heb je er weer zin in en ga je er lekker zitten of liggen. Dat had ik ook toen de wedstrijd in Den Bosch begon. Na tien minuten wilde ik de wedstrijd liever uitzetten, of overzetten naar een andere wedstrijd, maar dat kon niet. Ik was verplicht de hele wedstrijd uit te zitten. En dat was geen pretje. Het was aanrommelen in de marge.

Als je geen zin hebt kijk je gewoon een keer geen Goede Tijden Slechte Tijden. Dat is heel makkelijk. Kijk je gewoon De Wereld Draait Door een keer helemaal af. Een keer Go Ahead Eagles overslaan vind ik lastig, maar om me heen hoor ik het steeds vaker. Mensen die een keer geen zin hebben en een wedstrijd overslaan. Die blijven gewoon thuis. Ik kan me er nog weinig bij voorstellen. Dat je uitwedstrijden overslaat begrijp ik nog wel. Daar denk ik nu zelf ook weleens aan, helemaal na die wedstrijd in Den Bosch. In Dordrecht ben ik er niet. Dan weten jullie dat alvast.

Het komt allemaal omdat het allemaal zo ‘mwah mwah’ is bij Go Ahead Eagles. En dat al tien jaar, op enkele uitzonderingen na. Alles gaat en staat met prestaties, met daarbij een scheutje ambitie. Die ambitie is er misschien wel, maar keer op keer worden de ambities weer de kop ingedrukt. Supporters hebben dat door en lijken er moedeloos van te worden. Onbewust krijgt elke supporter daar iets van mee. Je ziet het terug in het plezier van het bezoeken van wedstrijden. Dat wordt minder. Het worden verplichte nummers.

Maar vooralsnog blijf ik nog gewoon naar thuiswedstrijden gaan. Ik blijf hopen op betere prestaties. En zo niet, dan blijf ik me nog lekker ergeren, net als bij Goede Tijden Slechte Tijden.

(Deze column staat vandaag in Matchday, het programmakrantje van Go Ahead Eagles)

Geef een reactie

