Ioan Sabau, gefeliciteerd

Ik was een jaar of tien denk ik, toen ik een shirt van Feyenoord kreeg. Een mooi roodwit shirt van het merk Hummel. HCS stond er met koeienletters voorop. Bij de eerstvolgende training van mijn team deed ik dat shirt uiteraard aan. Er was nog geen Feyenoord-Ajax haatcultuur op die leeftijd, dus iedereen vond het een mooi shirt. Dat zag je toen eind jaren tachtig niet zo vaak, iemand met een echt voetbalshirt. Je trainde in shirts van Masita of Rucanor, maar niet in een echt voetbalshirt. Dat het shirt in de uitverkoop gekocht was maakte niet uit.
Bij de amateurclub stonden altijd wel een paar oude mannen langs de lijn trainingen te kijken. Met een bakje koffie in de hand keken ze wat er in de jeugd voor talentjes speelden. Elke keer stonden ze er weer, totdat de temperatuur in de buurt van nul graden kwam. Dan stonden ze achter het raam in de kantine. ‘Hey Sabau!’ klonk het toen ik een doelpunt maakte op de training. Ik liet trots mijn shirt zien aan de mannen. Ik wist wie ze bedoelden, want Ioan Sabau had indruk gemaakt met zijn spel tijdens zijn eerste weken bij Feyenoord. Dat was mij ook al wel opgevallen. Blijkbaar vonden de oude mannen mij ook een goed spelertje. Het Feyenoordshirt ben ik altijd blijven dragen, totdat het te klein werd. Wist ik veel dat iedereen Feyenoord uitlachte in HCS tijd. Ik was Sabau en die was goed.

Ioan Sabau bleef twee seizoenen bij Feyenoord. De creatieve middenvelder was vaak geblesseerd en scheen heel duur te zijn. De Roemeen vertrok daarna naar Italië en ik verloor hem uit het oog. Hij versleet tal van clubs en werd na zijn spelerscarrière trainer. Het schijnt dat hij in oktober 2012 ontslagen is bij Rapid Boekarest. Vandaag is hij 45 jaar geworden. Ioan Sabau, een naam die ik nooit zal vergeten. Het Feyenoordshirt heb ik een jaar geleden cadeau gedaan aan een veertiger. Hij was zo blij als een jongetje van tien jaar.

Geef een reactie

