Boekrecensie: I am the Secret Footballer

In de huid van een topvoetballer uit de Premier League is de ondertitel van het in Engeland zeer beruchte boek. Het boek is geschreven door iemand die geheim wil blijven, iets wat de titel al verklapt. In Engeland is er uiteraard een zoektocht gestart naar de schrijver, maar deze is al een paar jaar anoniem . Er worden her en der wel namen, maar het ultieme bewijs is er nog steeds niet. Nu is het boek ook vertaald naar het Nederlands.

Boek

Een zelfde soort boek verscheen een paar weken geleden al. ‘Speler X’ heette dat boek en vertelde het verhaal van een topspeler, die allerlei gekkigheid meemaakte in de Engelse Premier League. Ook die speler was anoniem, maar dat verhaal was een stuk minder geloofwaardig. De teksten die in ‘I am the Secret Footballer’ staan gaan echt ergens over. Uiteraard staan hier ook escapades in die op het randje aan zijn, maar we geven dit boek het voordeel van twijfel.

In Engeland wordt gesuggereerd dat de schrijver Dave Kitson is en dat is dan wel weer jammer. Want eerlijk is eerlijk. Dave Kitson is niet de meest bekende Engelse speler en juist dat zou het verhaal nog mooier maken. KItson heeft onder andere bij Reading, Stoke City en Portsmouth gespeeld. Tegenwoordig speelt hij bij Sheffield United.

In het boek komen verhalen terug over trainers, media, supporters, geldzaken, tactiek, feestjes en zelfs depressies. De schrijver is niet dom en weet duidelijk waar hij over praat. Hij is geen standaardpersoon, maar heeft echt over de voetballerij nagedacht. Het boek geeft dus een prima inkijk in Engelse voetbalwereld, er even van uitgaande dat hij geen poep praat. Maar zoals eerder gezegd. We geven de schrijver het voordeel van de twijfel. Wil je dus echt weten hoe het er in Engeland aan toe gaat op het hoogste niveau, lees dan ‘I am the Secret Footballer’.

En is het niet Dave Kitson, dan brainstormen we hier toch gewoon verder… Het boek is te vinden bij Bol.com en elke zichzelf respecterende boekhandel.