Boekrecensie: Voetbal & Maffia 2

Matchfixing is ‘talk of the town’ al een paar jaar in heel de wereld. In diverse landen zijn er spelers veroordeeld en clubs bestraft. Nederland ligt nog een beetje achter hierin, maar wat niet is kan nog komen. Tom Knipping en Iwan van Duren zijn de speurneuzen bij tijdschrift Voetbal International. Van de twee verscheen vorig jaar het spraakmakende boek Voetbal & Maffia. Hierin gingen de twee op reis om vreemde situaties rondom voetbalwedstrijden op te zoeken en te onderzoeken. Een maand geleden is de opvolger uitgekomen, die voor het gemak dezelfde naam heeft gekregen alleen dan met de toevoeging: 2: In de lage landen.
De titel zegt genoeg. De heren zijn dicht bij huis gebleven. Zo word je bijvoorbeeld bijgepraat over de perikelen bij het Haarlemse Young Boys, dat vanuit de onderste regionen van het amateurvoetbal door wilde stoten naar het betaalde voetbal. De middelen die daarvoor gebruikt werden waren echter niet helemaal zuiver. Ook word je meegenomen naar de wondere wereld van de belchinezen. De twee reizen naar Bangkok om met ogen te zien hoe er gegokt wordt op wedstrijden uit de eerste divisie. Verder een prachtig verhaal over de Griekse club Kavala waar Aad de Mos nog een tijdje trainer was. Uiteraard komt er ook genoeg ter sprake over spelersmakelaars en vage deals, waar geld in verkeerde zakken terecht komt.
Bij elkaar bijna vierhonderd pagina’s leesvoer, waar je eens lekker voor moet gaan zitten. Ga je nog op vakantie, neem dan dit boek mee. Het is maar een tip. Uiteraard is dit boek weer bij vrijwel elke boekhandel te verkrijgen. Dat kan je wel aan Voetbal International overlaten.

One thought on “Boekrecensie: Voetbal & Maffia 2

1. Pingback: Recensie: Iwan van Duren & Tom Knipping - Voetbal & maffia in de lage landen 2 | Ranking the Books