Boekrecensie: ‘Iedereen praat over ons’

Een seizoen lang liep schrijver Steven van der Hoeven mee met Feyenoord B2, het elftal van trainer en oud speler Gaston Taument. Dit verhaal is uitgebracht door voetbaltijdschrift ‘Hard gras’, dat haar hele juni nummer eraan wijde. Van der Hoeven is bij alle gebeurtenissen rondom het elftal vol pubers en geeft dus een unieke inkijk in de beste jeugdopleiding van Nederland.

De B2, ook wel ‘onder de 16’ genoemd, bestaat uit jongens die uiteindelijk heel graag in de Kuip willen spelen. Alle jongens hebben een ander verhaal en dat lees je allemaal terug in dit boekje. Voor de één is het iets makkelijker dan de andere en soms krijg je ook een gevoel bij een jongen. Een gevoel dat je hoopt dat hij het gaat redden. Maar het is snel duidelijk dat het er bij Feyenoord ook keihard aan toe gaat. Van de jongens wordt (logischerwijs) verwacht dat ze er alles voor over hebben om te top te bereiken, maar vaak is terug te lezen dat deze leeftijd nou eenmaal wisselvallig is.

Gaston Taument is misschien een beetje uit the picture geraakt. In dit boekje is hij weer helemaal terug. Taument blinkt vooral uit als een echte Feyenoorder en lijkt een toptrainer voor deze jongeren. In tegenstelling tot keeperstrainer Joop Hiele, die vooral keihard is en vooral veel afbrandt. Zijn contract wordt ook na het lopende seizoen ontbonden. Of het door zijn harde aanpak is is niet bekend.

In de laatste pagina’s van het boek wordt het allemaal wat dramatisch als spelers te horen krijgen of ze wel of niet mogen blijven. Het is een verslag van de soms keiharde voetbalwereld, waar leuke en ook minder leuke beslissingen genomen moeten worden. Wij pakken in ieder geval dit boek er over vijf jaar nog een keer bij en kijken dan wat er van de jongens terecht is gekomen. De kans is echter groot, dat we al eerder van een aantal jongens horen. Leestip!

Aanrader!