Boekrecensie: Jongens die van voetbal houden

‘Voetbalvriend. Deze week is ons nieuwe boek: ‘Jongens die van voetbal houden’ verschenen. Leuk als je het deelt’ stond er in een berichtje via Twitter. En natuurlijk willen we dat delen, maar dan gaan we het ook lezen. Sjaak Baars en Vincent van Beest zijn twee voetballiefhebbers pur sang en hebben dit guitige boekje geschreven. Hun verhalen spelen zich voornamelijk af op de amateurvelden en dat is een feest der herkenning.

Dat de twee schrijvers van voetbal houden is in elk hoofdstuk terug te lezen. Er blijft geen detail ombesproken. Die details gaan vaak over hoe het er aan toe gaat op de velden van het laagste niveau van het amateurvoetbal. Dat soort boeken zijn al vaker geschreven, maar op de een of andere manier is er in dit boekje meer herkenning. Soms zitten de schrijvers ook in de Amsterdam Arena of in een stadion in Engeland, iets wat lekker afwisselt. Uiteraard komt de verloren WK finale tegen Spanje nog een paar keer voorbij, de ultieme frustratie van de voetballiefhebber.

Een passage viel ons wel op in het hoofdstuk ‘Aardige jongen’ en dat typen we even vol uit:
Voor veel amateurvoetballers hoort het er bij: het schoppen en slaan en vooral het schelden. Naast techniek, tactiek en fitheid is het intimideren en uit zijn spel halen van een tegenstander een van de kwaliteiten van een elftal. Het meest merkwaardige is nog het onderlinge gescheld. Voetbal is niet leuk, het is georganiseerd gefrustreerd zijn en afreageren. Met sportiviteit, of een gebrek daarin, heeft dit alles in hun ogen weinig te maken; het hoort er gewoon bij.
Het hoort er godverdomme niet bij. Als we ooit stoppen is het om hiervan verlost te zijn.

Het is zorgwekkend dat liefhebbers als deze twee schrijvers dit signalen. Misschien is het achterhaald, maar het moet aangehaald worden. De gemiddelde amateurvoetballer zou het voetbal op de manier moeten beleven als hoe het in dit boekje beschreven is. Dat zou het allemaal een stuk leuker maken.
Is er dan verder helemaal niks aan te merken op dit boekje? Een klein beetje dan. Het is met een prijs van 16,35 euro best prijzig voor 127 pagina’s leesplezier. Tel daar nog wat verzendkosten bij en de prijs is een beetje scheef vergeleken met andere boeken tegenwoordig. Het boek is onder andere te koop bij Boekscout‘ en voor meer informatie moet je zeker kijken op de site van het boek zelf.