Boekrecensie: Heb je gesnoven?

Wie het over zaterdagamateurvoetbal heeft, heeft het vrijwel meteen over de clubs uit Spakenburg. Mede door de beroemde derby zijn dit nou eenmaal landelijk gezien de bekendste clubs, zonder clubs als Katwijk, HHC, Rijnsburgse Boys en al die anderen tekort te doen. Vorig jaar was er een documentaire over het dorp op televisie bij de EO, waarin het dorp Spakenburg erg opgehemeld werd. Als beide clubs tegen elkaar spelen kan je ook op een reportage rekenen op de landelijke televisie. Er verscheen al eerder een boek over de clubs. Die heette ‘de Derby’. Het boek, met dezelfde tekst is speciaal in de blauwe kleur (de kleur van SV Spakenburg) én in het rood (de kleur van VV IJsselmeervogels) uitgebracht. Dit om alle supporters tegemoet komen.

Kortgeleden is er weer een boek verschenen over het voetbalmaffe dorp. Jelmer Geerds heeft beide clubs een seizoen lang intensief gevolgd. En hij had geluk, want beide clubs draaiden een rampseizoen. Van tevoren werd er bij beide clubs gerekend op een plaats bovenin het linker rijtje van de Topklasse. Daar was dan ook flink voor geïnvesteerd. Topklassevoetbal staat dan nog als amateurvoetbal bekend, er wordt volop betaald.

Geerds, die zelf vijf jaar lang perschef was bij de IJsselmeervogels (hij is echter geen supporter van de club) viel zoals gezegd met de neus in de boter. De resultaten van beide clubs vielen tegen en beide trainers sneuvelden bijvoorbeeld voortijdig. Bij IJsselmeervogels volgde Gert Kruys de ontslagen trainer op en in het boek wordt onthuld dat de spelers hem na twee maanden al zat waren. Bij Spakenburg was Ricky van de Bergh de grote vedette, maar hij kon dat niet waarmaken. Op een gegeven moment meldde hij zich ziek, maar bevond zich een dag eerder nog op de boot naar Newcastle. Hij werd dan ook voor het einde van het seizoen weggestuurd. En zo waren er meer spelers, die niet aan de verwachtingen konden voldoen. Geerds heeft alles opgeschreven en zijn ervaringen zijn zeer interessant en lezen gemakkelijk weg.

De echte held van het boek is echter Kees Duijst. De supporter van Spakenburg is naast zijn dagelijkse werk als postbode ook journalist en scout. Duijst loopt als ‘blauwe’ als een rode draad door het boek. Geerds beschrijft hem op een humoristische wijze, waardoor je man eigenlijk best wil leren kennen. Hij botst met vrijwel iedereen en voert oorlogjes uit op twitter.
En dan hebben we nog de titel, die niet heel erg voor de hand ligt. Het een uitspraak van de voorzitter van IJsselmeervogels tegen de schrijver. Verder verklappen we niets. Dit boek moet je gewoon maar kopen.

Meer informatie over ‘Heb je gesnoven?’ is hierrrrr te vinden. Daar kan je ook zien waar je het boek kan kopen.

2 thoughts on “Boekrecensie: Heb je gesnoven?

1. Pingback: Heb je gesnoven? | Newsfactory.nl