Matchday: Nieuwe start

Ik denk dat ik niet alleen voor mezelf praat maar de klad kwam er behoorlijk in bij mijn supportersschap vorig seizoen. Nou bezocht ik nog steeds wel alle thuis- en vrij veel uitwedstrijden, maar echt memorabele voetbalavonden zaten er niet meer bij. Nog een seizoen Eerste Divisie had zomaar de doodsteek kunnen worden. Voor de zoveelste keer het riedeltje tegen telkens dezelfde clubs en nu dan toevallig Achilles’29. Daar word ik niet meer vrolijk van.

Daarom kwam de toevallige promotie precies op het juiste moment. Als je ergens in april gezegd had dat we zouden promoveren zou je voor gek worden verklaard. Je zou meteen opgenomen worden. En terecht, want zo’n uitspraak zou helemaal nergens op gebaseerd zijn. Maar nu zijn we gewoon een Eredivisieclub, iets waar we al jaren van dromen. Het is eindelijk zover. En dan kom je erachter hoe nieuw alles is. Je moet zelf flink schakelen om alles bij te kunnen benen, want nu is de club opeens hot.

Vanaf nu wordt er weer volop over de club gepraat. In de kroeg, bij je voetbalclub, op je werk, overal. En het gekke is. Nu heeft ook iedereen het gezien. Normaal zagen de meeste mensen het resultaat op teletekstpagina 829, en kraakten het op basis van het zien van een einduitslag af, maar vanaf nu kijkt iedereen Go Ahead Eagles weer op televisie. Met het bord op schoot zelfs. Opeens heeft iedereen een mening op basis van eigen inzichten. Dat is de voorbije jaren weleens anders geweest.

Op televisie staat de club weer in de eredivisie spotlights. Alle wedstrijden zijn live te bewonderen. De bekende televisieprogramma op zondag- en maandagavond hebben het over Go Ahead Eagles. Op FOX televisie is het eigen Eagles TV te zien en RTV Oost neemt bij bezoeken aan Deventer standaard een camera mee. In het tijdschrift Voetbal International staan weer verhalen over nu en toekomst en wordt niet standaard teruggeblikt naar hoe slecht het jaren geleden was. In de Stentor is het aantal artikelen drastisch toegenomen en ook in de kolommen van het Algemeen Dagblad en de Telegraaf staan teksten over Go Ahead Eagles.

Ook voor mij is het een frisse start als supporter. Eindelijk spelen we tegen clubs waar ik alle namen van spelers ken, omdat ik ze elke week zie spelen. Gerenommeerde clubs als Feyenoord, PSV en Ajax spelen in dezelfde divisie. En ik praat met nog meer trots over mijn club. Eindelijk kan ik weer vertellen dat mijn club op het hoogste niveau speelt. Op de een of andere manier praat dat toch makkelijker, al heb ik me er nooit voor geschaamd. Mensen hebben juist respect als je een club op een lager niveau support. Maar als je vertelt dat je vorige week overtuigend een punt bij FC Utrecht gepakt hebt, zie je mensen toch wat makkelijker kijken dan als je vertelt dat je van Almere City Efsie gewonnen hebt.

(Deze column verschijnt zaterdag in Matchday, Het programmaboekje van Go Ahead Eagles)

Geef een reactie

