Boekrecensie: Route 32

In juni kreeg David Endt te horen dat hij moest vertrekken bij Ajax. Vanaf 1997 was hij teammanager bij de Amsterdammers, maar directeur Edwin v/d Sar maakte hem duidelijk dat Ajax de boel professioneler aan ging pakken. Voor Endt kwam het ontslag als een grote verrassing. Het was voor hem de grote smet op het seizoen waarin Ajax voor de 32e keer kampioen worden.
Tijdens het seizoen had Endt een wekelijkse mailwisseling met zijn collega van Anderlecht. Hierin deelde hij alles wat hij als teammanager meemaakte. Uiteindelijk werd het een boekwerkje, Route 32 genaamd. Endt beschrijft wedstrijd voor wedstrijd zijn belevenissen. Hieruit blijkt dat Endt naast teammanager vooral een hele fanatieke supporter van de club is. Een tikkeltje arrogant, maar het blijft uiteraard een Ajacied. Soms lijkt het erop dat wedstrijden maar verplichte nummertjes zijn, omdat de tegenstander niet van een formaat is dat ze opgewassen zijn tegen Ajax.
Misschien zit er iets te veel voetbal in het boek. De Ajax-supporter zal dit prima vinden, maar de neutrale lezer hoeft niet elk wedstrijdverloop terug te lezen. Daarnaast zijn de persoonlijke observaties van Endt veel leuker. Zo ziet hij bij een wedstrijd Marc Overmars met een zak oliebollen aankomen, bestemd voor de spelers als ze winnen die dag. De oliebollen gaan onaangeraakt weer mee terug, omdat oliebollen niet gezond zijn voor de huidige profvoetballer. Had Overmars moeten weten. Het verblijf in Boekarest is indrukwekkend en de ontmoetingen met José Mourinho zijn het bewijs dat Endt het goed kan vinden met huidige voetbaltoppers. De jonge spelers van tegenwoordig krijgen vaak een hart onder de riem van Endt. Zij blijken nog niet zo stevig in hun voetbalschoenen te staan als wij soms denken.
Afgelopen week verscheen er een foto van een eenzame Endt op de tribune bij Ajax. Hij zit tegenwoordig weer tussen de supporters op vak 129. Het late gelijkspel tegen AC Milan raakte hem hard was op de foto te zien. Het was een vreemde foto, maar ook wel weer mooi. Blijft toch de hamvraag: waarom moest hij weg bij Ajax?