Boekrecensie: Het is zoals het is

Theo Bos was een echte clubvoetballer. Hij speelde zijn hele leven bij Vitesse. Daarna werd hij trainer en uiteraard had hij ook Vitesse onder zijn hoede. Bos overleed vorig jaar aan alvleesklierkanker. Op het moment dat dat geconstateerd werd was hij trainer van FC Dordrecht. Ondanks de hardnekkige ziekte bleef hij nauw betrokken bij de club uit de Jupiler League. Coachen deed hij vanaf de tribune door middel van sms’jes en korte telefoontjes. Na iets meer dan een jaar knokken tegen de ziekte verloor Bos het gevecht. Heel profvoetballend Nederland stond stil bij de dood van de ras-Arnhemmer. Ook heel Arnhem stond stil. Niet voor niets is een tribune nu ook vernoemd naar de bikkelharde verdediger.

Gedurende zijn ziekte benaderde Bos schrijver en journalist Marcel van Roosmalen, zelf Vitesse-supporter. Bos wilde dat er een boek over hem geschreven werd, voor zijn jongste dochter Lotte. Nu vreest iedereen waarschijnlijk voor een zwaar boek, waarin de slepende ziekte de overhand heeft. Dat is het zeker niet geworden. Daar hamerde Bos zelf van tevoren ook op. Van Roosmalen heeft Bos de laatste zestien weken voor zijn dood geschaduwd. Ze gingen naar voetbalwedstrijden, bestralingen, zijn oude buurt. Alles wat Bos interessant vond gingen ze heen met z’n tweeën. Van Roosmalen schreef alles op, op de van hem bekende manier: lettend op details en dat zo droog mogelijk opschrijvend, met de nodige humor.

Het boek is onderverdeeld in een paar delen. Als eerste beschrijft van Roosmalen de tijd waarin hij als supporter en schrijver tegen hem opkeek en hem volgde. Daarna volgen de zestien zware weken en de beschrijving van de nasleep na het overlijden en hoe van Roosmalen worstelt met het boek.
In het laatste deel komen familie en vrienden aan het woord over Bos. Met verhalen van hun en Theo Bos zelf wordt de carrière geschetst en uit alles lees je dat Bos een goede kerel was. Een man die nog normaal tegen het leven aankeek. ‘Het is zoals het is’ is niet voor niets de titel van het boek. Het was de nuchtere kijk van Bos op het leven.

2 thoughts on “Boekrecensie: Het is zoals het is

1. Pingback: Recensie: Marcel van Roosmalen - Theo Bos - Het is zoals het is | Ranking the Books