Boekrecensie: Beerschot, dat zijn wij

Het verhaal van het Belgische Beerschot is tragisch en mooi tegelijk. Gedegradeerd uit de Eerste Klasse, failliet gaan en daarna terugkeren met buurtgenoot Wilrijk in de Eerste Provinciale (het vijfde niveau in België). De supporters hebben er voor gezorgd dat de naam Beerschot nog steeds genoemd wordt. Zij maakten zich deze zomer hard voor een soort doorstart. Ok, het niveau is niet zoals gedroomd, maar het is beter dan niets. De club is desondanks ‘booming’ en de eerste competitiewedstrijden zaten er gemiddeld meer dan vijfduizend toeschouwers.
Sigrid Gulix werkte de laatste maanden op kantoor bij de Antwerpse club. Veel geld kreeg ze er niet voor, want er was geen geld. Ze besloot een boek te schrijven over het roerige vorige seizoen. De sores in de selectie, de trainerswisselingen, het gezeik met voorzitter Vanoppen. Alles wordt uit de doeken gedaan. Het geeft een mooi en tegelijk triest kijkje in de wereld van de Belgische Eerste Klasse. Wanbeleid is het beste woord hiervoor. De Nederlandse trainer Adrie Koster kon bijvoorbeeld niet overtuigen. Hij zou veel te soft zijn voor zijn selectie, die bestond uit spelers die veelal verschillende talen spraken, wat het er niet makkelijker op maakte. Koster mocht al voor de winterstop vertrekken. Voorzitter Vanoppen gaf bakken vol geld uit, maar vergat dat het geld er helemaal niet was.
Het zorgde ervoor dat Beerschot degradeerde na de fantastische play-off tegen Cercle Brugge. Vijf wedstrijden tegen elkaar en dan maar kijken wie het beste is. Dat kan alleen in België. Een aantal supporters maakten zich daarna hard voor het voortbestaan van de club. Het resultaat is bekend. Er worden weer wedstrijden gewonnen op het Kiel. KFCO Beerschot –Wilrijk staat bovenaan in hun klasse.
In het boek staat alles van A tot Z beschreven. Vrijwel alle betrokkenen komen uitgebreid aan het woord. Voor liefhebbers van voetbal in Antwerpen (en dat zijn wij) is dit boek een must. En er is goed nieuws. Over minder dan een maand komt er nog een boek uit over Beerschot, simpelweg Beerschot genoemd, dit keer geschreven door Karel Michiels, die eerder al Stamnummer 1 over stadsgenoot Antwerp FC schreef.