Boekrecensie: Behangkoning in de Premier League

Het moest er een keer van komen: Het succesverhaal van John van Zweden in boekvorm, geschreven door Dennis Mulkes. De Hagenees bezocht eind jaren zeventig Chelsea tegen Swansea City en sindsdien is hij verliefd op de club uit Wales. Elke voetballiefhebber hoort te weten hoe het verder ging. Hij kocht aan het begin van dit millennium een aandeel van vijftigduizend pond in de club toen het bijna failliet ging. Sindsdien is het alleen maar bergopwaarts gegaan met de club. Vanuit de Second Division promoveerde het naar de Premiership. Vorig seizoen werd als klap op de vuurpijl ook nog eens Europees voetbal gehaald. Er komt maar geen einde aan het sprookje.

John van Zweden is een spraakmakend figuur. Vroeger was de goedlachse Hagenees al een bekende supporter bij FC Den Haag. Hij was betrokken bij rellen in de jaren tachtig, zong een lied over voetbalvandalisme en stond als sponsor met een shovel voor de deur van het stadion om zijn geld te innen. Ook zijn conflict met Ruud Gullit mag niet vergeten worden. Van Zweden legt in het boek alles in detail uit hoe hij bekend geworden is. Zelfs zijn korte carrière als scheidsrechter komt terug in het boek. Die carrière eindigde toen hij alle ruiten uit een kantine sloeg na een wedstrijd toen hij ontdekte dat zijn auto deels gesloopt was. Met andere woorden: Van Zweden was niet zo makkelijk vroeger.

Vanaf 2002 gaat vrijwel alles in het leven van Van Zweden crescendo. Sinds hij gedeeltelijk eigenaar is van Swansea zijn er veel positieve dingen te melden. Het ‘Swansea-gedeelte’ in het boek is dan ook alleen maar positief. Daar moet je wel tegen bestand zijn als lezer. Je krijgt alle details over Swansea. Van Zweden is (logischerwijs) helemaal vol van zijn club. ‘Behangkoning in de Premier League’ is heerlijk leesvoer voor iedereen die ook maar een beetje geïnteresseerd is in Engels voetbal. De mensen die nog nooit in Swansea zijn geweest, worden met dit boek zeker getriggerd.

One thought on “Boekrecensie: Behangkoning in de Premier League

1. 25 oktober ontvangen en 25 oktober uitgelezen. Als je het boek leest, heb je het gevoel of de verteller naast je zit aan de bar met een biertje.