Boekrecensie: Telstar 50 jaar

Het is feest, want Telstar bestaat dit jaar precies 50 jaar. Om dit te vieren is er een boek uitgebracht simpelweg ‘Telstar 50 jaar’ genoemd. De ondertitel is ‘Voetbal onder de rook van de Hoogovens’ en het boek is geschreven door André Hoogeboom. Met enige vertraging is boxset van twee boeken uitgekomen. De release stond gepland in april, maar dat liep uit tot oktober. Er zijn precies duizend exemplaren gemaakt, waardoor het boekwerk in een box exclusief genoemd mag worden. De prijs is met 52 euro ook vrij exclusief…

De prijs zal er voor zorgen dat alleen de echte liefhebbers het boekwerk zullen kopen. Het eerste boek leidt je door de afgelopen vijftig jaar van Telstar heen. Supporter Leo Driessen heeft hierin het voorwoord geschreven. Schrijver Hoogeboom heeft de meest opvallende dingen uit het verleden van de club gepikt. Zo kom je verhalen tegen van Fred Bischot en het mes, Cees van Kooten, Sander Oostrom en uiteraard culttrainer Simon Kistemaker. Uiteraard komen ook de meiden van het huidige vrouwenelftal ruim aan bod en wordt de overgang van stadion Schoonenberg tot het Tata Steel stadion beschreven. Uiteraard staat dit boek vol met prachtige foto’s.

Het tweede boek bestaat veelal uit statistieken opgevuld met wat leuke gadgets uit het verleden. Dit is eigenlijk alleen voor de echte Telstar-supporters. De neutrale lezer zal dit tweede gedeelte links laten liggen.
Wie achter het verhaal van Telstar uit Velsen wil komen moet dit boek kopen. Je zal zeker niet teleurgesteld worden. In Velsen zal het boek op menig verlanglijstje komen te staan. Het boek is echter niet in de boekwinkel te krijgen. Hiervoor moet je wel enigszins je best doen. Het boek is hier bij uitgever Edicola en hier bij de Sportmediashop online te koop.