Boekrecensie: Vechtlust

Een recensie over het boek ‘Strijdlust’ van Vincent de Vries kan eigenlijk niet helemaal objectief zijn. Na het televisie optreden van hoofdpersoon Fernando Ricksen weet iedereen dat hij de ziekte ALS heeft en dat dat betekent dat Ricksen waarschijnlijk niet meer heel lang te leven heeft. Ricksen gaat de strijd met de ziekte wel aan en dat past precies bij de titel van dit boek.

Het moment van het slechte nieuws, de dag voor verschijning van het boek, heeft er voor gezorgd dat ‘Strijdlust’ nu al een bestseller is in Nederland. Ricksen vertelt zijn levensverhaal en dat mag gerust spraakmakend genoemd worden. Het boek is in zekere zin te vergelijken met het boek ‘Geen Genade’ over Andy van der Meijde. Beide boeken staan vol met gekke verhalen met drank, drugs en seks. Ricksen vertelt zijn verhaal vanaf zijn kinderjaren. Al zijn avonturen bij Fortuna Sittard, AZ, Glasgow Rangers, Oranje, Zenit Sint Petersburg en opnieuw Fortuna Sittard komen aan bod.

Naast voetbal draait dit boek voornamelijk op drank en vrouwen. Veel drank en veel vrouwen. Ricksen hield op zijn zachtst gezegd wel van een drankje. En automatisch kwamen daar ook vrouwen bij kijken. Volgens Ricksen waren dat vaak mooie vrouwen. Zijn dronken (vreemdgaan)avonturen worden in geuren en kleuren verteld. Zo vaak zelfs dat het op een gegeven moment vermoeiend wordt. Het lijkt ons dat als je geheel laveloos bent, je ook niet alles na kan vertellen, maar Ricksen kan dat wel, tot in de details.

In 483 (!!!) pagina’s krijg je van alles voorgeschoteld. Voor de sensatielezer is dit verplichte kost. Als primeur vertelt Ricksen ook dat hij een jaar geschorst is geweest voor het gebruik van cocaïne, iets wat het nieuws nog nooit gehaald heeft. Of alle voetballers blij zijn met uitspraken van Ricksen is de vraag. Hij vertelt bijvoorbeeld dat het merendeel van de voetballers vreemdgaat en de jongere garde moet het ontgelden vanwege een gebrek aan mentaliteit. Ricksen wilde in dit boek alles vertellen en hij vertelt veel. Maar het nieuws van zijn ziekte overschaduwt toch dit boek. Wij wensen hem heel veel sterkte!