Boekrecensie: Van Letland tot de Langeleegte

Wat Tom Bodde doet is heel mooi en uniek. Er zullen er weinigen zijn die zoveel wedstrijden en stadions in diverse landen bezoeken. Er moeten ergens een paar steekjes los zitten bij hem. Het lijkt niet te stoppen. Het is al het derde boek dat Bodde uitbrengt. Na ‘Confetti, Bier en Staanplaatsen’ en ‘De Voetbalhel’ is er nu ‘Van Letland tot de Langeleegte’. Opnieuw een boek vol belevenissen van Bodde ‘on tour’ door heel Europa.

Bodde neemt de lezer mee naar landen als Polen, Tsjechië, Engeland, Italië, Turkije, Frankrijk en België. Daar bezoekt hij bekende en mindere bekende clubs. Hij heeft zijn avonturen weer in geuren en kleuren opgeschreven. Soms is de overtreffende trap iets te veel aanwezig en zijn er onnodige details over bijvoorbeeld gemaakte foto’s (die helaas niet in het boek staan) terug te vinden, maar je haalt de liefhebber er zeker uit. Hou jij ook een beetje van bezoeken van wedstrijden in andere landen en ben je niet vies van een beetje avontuur, dan is dit het boek voor jou.

Het boek eindigt met een tragisch hoofdstuk over het overleden SC Veendam. Bodde werkte er een tijdje en probeerde er wat voetbalcult aan toe te voegen. Cult was SC Veendam zeker, maar het was niet mogelijk de club ermee uit de stront te trekken. Hij was erbij toen de club failliet ging.

Voor foto’s en meer reisverslagen moet je naar zijn website. Dan heb je ook meteen een beeld bij de schrijver. Op Groundhopper.nl staat van alles voor de liefhebbers van voetbal en reizen. Bodde organiseert ook tripjes voor zijn fans. Het boek is nu een maandje uit en er zijn bijna duizend exemplaren verkocht. En als we het toch over groundhoppen hebben: Volgende week verschijnt het Nederlandstalige ‘Terraces and Floodlights’ van Joris van de Wier. Hij bezocht alle Engelse stadions.