Matchday: De Cirkel is rond

Met het bezoek aan het Parkstad Limburg Stadion is de cirkel voor mij rond. Het stadion van Roda JC stond als enige nog op mijn lijstje van te bezoeken Nederlandse stadion. In 1993 begon ik met het bezoeken van uitwedstrijden en twintig jaar later kan ik met trots zeggen dat ik Go Ahead Eagles tegen alle clubs uit het betaalde voetbal heb zien spelen. In de andere stad welteverstaan. Ik ben niet de eerste supporter die dit doel bereikt heeft en zeker niet de laatste, maar een mooie mijlpaal is het wel.

Het begon allemaal in De Meer, het oude stadion van Ajax. In 1993 stonden we daar met zeshonderd supporters in het uitvak. Ik herinner het me nog als de dag van gisteren. We verloren met 4-0 en zongen het pizza-lied van André van Duin, alleen werd het woord pizza in het refrein ingeruild voor Eagles. En het was koud. Gruwelijk koud, zoals het alleen in uitvakken koud kan zijn. In Amsterdam begon het dus allemaal. Noem het een hobby, maar ik vind het interessant om alle stadions een keer te zien. Er zijn liefhebbers die nog extremer gaan. Die bezoeken alle stadions in Engeland, België, Duitsland of verder weg. Zo’n grote freak ben ik niet, al ga ik natuurlijk een stadion in het buitenland niet uit de weg.

In Nederland heb ik alle clubs allemaal gevinkt. Bij alle clubs is er wel een verhaal vertellen. Te veel om allemaal in deze column te proppen. Dan ben je vrij snel over de vijfhonderd woorden heen. De Kuip was prachtig, maar we verloren er met 7-0. Dat vergeet je dan toch niet. Op het oude Monnikenhuize verregende ik eens tot aan de onderbroek en in Den Bosch vroren we met ons groepje bijna dood, zo koud was het daar. Het zijn wel de leukste stadions. Het moet iets ouds hebben. Die nieuwe stadions zien er soms wel goed uit, maar je mist toch iets. Niks slechts over de stadions in Breda, Heerenveen en Groningen, maar hun oude stadions hadden toch meer passie. Het Oosterparkstadion was een stadion om je vingers bij af te likken. De ligging, de verschillende tribunes en de fanatieke supporters die menigmaal de hekken invlogen. Helaas heb ik Kaalheide, het oude NAC stadion aan de Beatrixstraat en De Baandert nooit kunnen bezoeken. Dat had het plaatje nog completer gemaakt, maar ik ben in de tijd opgegroeid dat er nieuwe stadions gebouwd werden. Gelukkig is alleen in Deventer de tijd nog stil blijven en mogen we daar elke twee weken zitten of staan.

Maar ik zou bijna de kleine stadions vergeten en dat kan natuurlijk niet. Je moet nooit vergeten waar je vandaan komt. Dus het Haarlem-stadion, de Langeleegte, Stadion Schoonenberg, De Koel, Woudestein en het kleine stadionnetje van Top Oss. Ik ken ze allemaal. Die kleine stadions ken ik echter iets te goed. Daar hoef ik niet meer heen. Die grote stadions wil ik beter leren kennen. Dit seizoen gaat dat best lekker, maar die lijn wil ik nog wel een paar jaar doorzetten…

Geef een reactie

