Accent Sport-uit

Een tijdje terug kwam ik op zolder een doos tegen met oude voetbalshirts uit de jaren negentig. Engelse shirts uiteraard, want dat was toen in. Australian- of een Cavello-broek aan, voetbalshirt erboven en klaar. Met een beetje geluk paste het ook nog bij elkaar qua kleurstelling. Tottenham Hotspur, Everton, Derby County, West Ham United, Manchester City, Newcastle United uit en thuis. Van alles zat in die doos. Het pronkstuk was echter het uitshirt van Oldham Athletic. Hoofdzakelijk groen met marine blauw aan de zijkanten, JD Sports als sponsornaam. Een prachtig simpel shirt van het kledingmerk Pony, een merk dat in die tijd sowieso mooie shirts maakte.

Ik weet nog precies waar ik dit shirt gekocht heb. Accent Sport aan de Keizersgracht in Amsterdam. De ‘place to be’ voor voetbalshirts in de jaren negentig. Hier in het Oosten hadden we Coach en een Intersport, maar die hadden alleen de standaard shirts van buitenlandse clubs. Real Madrid, Juventus, Manchester United. Die rommel wilde ik niet. Ik wilde shirts die niemand had. Dat lukte bijna nooit. Altijd zag je een week of twee later wel iemand lopen in een zelfde shirt. Kon je weer op zoek naar een nieuwe.

In Amsterdam vond ik dat ene exclusieve shirt. Met een maatje ging ik naar de hoofdstad. Alleen dat was al heel wat. We hadden alleen de naam van de winkel en de informatie dat het ergens aan een gracht lag. Dat werd dus een beste puzzel, want heel Amsterdam zit vol met grachten. Na vier uur zoeken en vragen aan andere winkelende mensen hadden we de juiste winkel te pakken. Accent Sport had ook aardig haar best gedaan om niet gevonden te worden. Het was een erg klein winkeltje. Maar wat waren we blij dat we er waren. We sprintten richting de winkel langs passerende trams. Wie het eerst een shirt zag had natuurlijk het eerste recht erop. Dik een uur zochten we naar shirts . De jongens achter de balie waren ons al zat. Mijn maatje kocht een geel uitshirt van Arsenal met JVC erop. Mooi shirt, maar wel een beetje makkelijk. Er stond nog net geen Bergkamp achterop. Ik ging voor een shirt van een Engelse club uit een lagere divisie. Met Oldham Athletic had ik die te pakken. Deze zou niemand kopen, want wie koopt er nou een shirt van zo’n onbekende club? Ik wist ook niet eens waar Oldham lag. Ik kende geen enkele speler, maar het shirt was super. Voor honderd gulden was ik spekkoper. En de kleuren pasten precies boven mijn marine blauwe Cavello. Het was helemaal af.

Een week later was het al zover. Ik zag iemand in hetzelfde shirt. Op TV werd Feyenoord live uitgezonden en iemand had ‘mijn’ shirt aan. De lul! In mijn eigen stad heb ik nooit iemand met dit shirt gezien en daar ging het uiteindelijk allemaal om. Met dank aan Accent Sport.

image

2 thoughts on “Accent Sport-uit

  1. Herkenbaar! In A’dam aangekomen telefoonboek opgezocht om te zoeken naar adres accent sport. Ik met een bus naar meeuwenplein midden in een woonwijk kon ik accentsport niet vinden opnieuw zoeken in telefoonboek bleek het M.Euweplein te zijn uiteindelijk max euweplein gevonden en met noord Ierland shirt naar Enschede teruggekeerd

Geef een reactie

