Matchday: De beste deal

Op de terugweg van de uitwedstrijd tegen NAC in Breda sloot ik de beste deal van dit seizoen. Niet dat ik er iets aan verdiende overigens. Ik moest er juist voor betalen. Ik bood er vijftig euro voor. Voor een stuk textiel van het merk Hummel, maatje L. Rood van kleur, gele chevrons op de mouwen. Embleem van Go Ahead Eagles erop. Kraagje erboven. Echt heel netjes eigenlijk. Ik had er jaren naar gezocht en nooit gevonden. Gelukkig zei mijn buurman: ‘Oooh, dat shirt. Dat shirt heb ik nog wel op zolder liggen. Die mag je zo komen halen maandag. Geen probleem.’

Dat shirt is het shirt van Go Ahead Eagles uit seizoen 1989-1990. In die tijd wisselde Go Ahead Eagles ook nog weleens van type shirt. Jarenlang was er in het geel gespeeld, maar eind jaren tachtig werd de meerderheid van het shirt juist rood. Ik vind rood een mooiere kleur dan geel. Het is ook praktischer. Rood matcht met veel andere kleuren, bijvoorbeeld het blauw of zwart van je spijkerbroek. Ik was nog jong toen Go Ahead Eagles in dit beruchte shirt speelde, maar ik kan me het nog zo voor de geest halen. Een jonge Harry Decheiver die in dit shirt in het hek hing na de winnende treffer tegen SC Heerenveen in de nacompetitie van dat seizoen. Ergens in de fotoarchieven van de club moet deze foto nog wel vindbaar zijn.

Het merk FAM was van Gé Voortman, de beruchte oud-voorzitter. Mensen die toen bij de club betrokken waren hebben altijd wel een apart verhaal over deze man. Met hem was er altijd wat te beleven. Met Voortman aan het roer promoveerde Go Ahead Eagles ook naar de eredivisie. Menig Deventenaar had een FAM stofzuiger in huis. De merken Miele, Philips en Electrolux hadden er in deze omgeving een flinke concurrent aan.

image

Ik houd van oude shirts. Inmiddels heb ik drieëndertig shirts van Go Ahead Eagles in mijn collectie. Dat kunnen er nog meer worden. Er is nog genoeg plek aan het kledingrek, waar ze uithangen. Op de achterbank op de terugweg van NAC maakte ik een grote klapper. Het genoemde FAM shirt, een rood PZ shirt van midden jaren tachtig en het roodgele shirt van de promotie van 1992. Dat werd allemaal even geregeld onder het genot van een Big Mac Menu. Nu ben ik op zoek naar het wit met blauwe shirt (jaja, er is echt in die kleuren gespeeld!) , ook met FAM erop. Ik ben alle dagen te bereiken als iemand dat shirt voor mij heeft.

Het rode FAM shirt is voor mij cult. Als kleine jongen met meegesmokkelde zakken chips bij het hek kijken naar de helden van toen. Decheiver, Hulshoff, Heering, Bosvelt, Buisman. Allemaal speelden ze in dat mooie rode shirt met FAM erop. Door die gasten ben ik besmet geraakt met het Eagles-virus. Die maandag na NAC-uit haalde ik het shirt op. Er werd een deal gesloten, waarvan ik het bedrag niet naar buiten breng. Zo gaat dat tegenwoordig. Een ding is zeker. Ik ben er wel beter van geworden.

Geef een reactie

