FC Groningen is niet meer rauw

Zondag was ik voor het eerst in de Euroborg, het ‘nieuwe’ stadion van FC Groningen. Het stadion staat er al sinds 2005, maar door omstandigheden (lees: lijden in Eerste Divisie) was ik er nog nooit geweest. Ik vond FC Groningen in mijn jongere jaren altijd wel een mooie club. Er was altijd wel nieuws en op z’n tijd presteerden ze ook wel aardig. Elke liefhebber kent de namen van Milko Djurovksi, Jos Roossien, Martin Drent en meer van dat soort helden. Wat het helemaal af maakte was natuurlijk het stadion. ‘Het Oosterpark’ was een van de mooiere stadions van Nederland. Dan keren we weer terug naar het bekende gelul over stadions in woonwijken en dat dat mooier is, maar dat is ook echt zo. Het Oosterpark was mooi, terwijl het al lang verpauperd was. Betonrot, onoverdekte staanplaatsen, de lucht van vet eten, huizen aan de ene kant van de straat en een tribune aan de andere kant en fanatiek publiek. Dat was het Oosterpark.

De Euroborg is een blok beton. Mijn beoordeling is er een vanuit het uitvak, dus het is ietwat gekleurd. Misschien is de voorkant van het stadion heel mooi, maar dat heb ik dan gemist. Ik moest via een route door allerlei dorpen naar het uitvak rijden. Daar doemde een stadion op, al kon ik dat alleen zien door de lichtmasten. Verder had er ook een willekeurig bedrijf kunnen staan. De Euroborg was niet echt gevuld. FC Groningen staat voor groen en dat was goed te zien aan de vele lege stoeltjes. De supporters die er zaten waren vooral stil. Ik weet ook dat de gezang niet altijd overkomt als je aan de andere kant van het stadion hoog in een hoek in een uitvak gezet bent, maar ik heb er speciaal op gelet: het was stil. Terwijl ik me van vroeger nog het bekende ‘Groninge! Groninge! herinner, met die bekende GR erin. In een hoekje achter het doel staat nu altijd wel een groep Fanatics, maar die staan daar ook zo geïsoleerd naar mijn idee, net als de fanatiekelingen van RKC ook ergens in een hoekje weggedrukt zijn.

Ik vrees dat FC Groningen onderdeel is geworden van het fenomeen ‘Modern Football’ en dat komt grotendeels door het stadion. Het is allemaal heel erg supportersvriendelijk. Daar kiezen clubs uiteraard expres voor en daar valt ook weinig van te zeggen. Maar het gaat ten koste van de echte voetbalsfeer van ‘vroeger’. Het fanatieke gaat eraf, het scherpe randje zeg maar. Er ontstaat geleidelijk een nieuw publiek, dat naar het stadion komt, rustig een wedstrijd kijkt en iets voor tijd naar huis gaat, voor de drukte… Ach, het is eigenlijk al een achterhaald stuk tekst wat hierboven staat, maar het blijft eeuwig zonde dat we hiermee FC Groningen ook kunnen afschrijven. Ik hoef er nooit meer heen en wens de liefhebbers van het Oosterpark veel sterkte.

image

En hierachter stond die ooit. Het Oosterpark stadion

Geef een reactie

