Uitgedaagd door een varken

Carnaval is onder de rivieren heel hip. Tenminste dat lees ik altijd overal. Het normale leven staat een paar dagen stil en carnaval neemt het allemaal over. Boven de rivieren wordt het ook gevierd, maar dan in mindere mate. Ik woon boven de rivieren en heb nog nooit carnaval gevierd. Hoogstens een keer een optocht gekeken, omdat er dan zoveel bekenden langs de kant staan te kijken. Meedoen komt niet in mijn hoofd op. Je omkleden enzo in een zogenaamd leuk pakje. Het zal allemaal wel.

PSV was zaterdag op bezoek in Deventer. Het uitvak zat lekker vol. Bij de supporters van clubs onder de rivieren is het in de mode om verkleed naar je wedstrijden te gaan in de carnavalstijd. Er worden zelfs oproepen gedaan. Je zou je bijna verplicht voelen om je om te kleden. Ik heb ze niet geteld, maar ik denk dat er ongeveer honderd van de vierhonderd supporters verkleed waren. Ik zag bandieten, clowns, een bij, een niet worstenbroodjes etende Roy Donders, supporters in boeren kielen en een in het roze gekleed varken. Ik vind zoiets treurig, maar dat is dus persoonlijk. Ik wil best begrijpen dat je dit leuk vindt en dus echt carnaval viert en zelfs verkleed naar een uitwedstrijd gaat.

Na het einde van de wedstrijd stond ik bij de boarding om voor de spelers van Go Ahead Eagles te applaudisseren. Zij hadden immers de beste vijftig minuten van het seizoen afgeleverd. Voordat zij passeerden keek ik het uitvak in en kreeg ik toevallig oogcontact met het ‘varken’. Hij schreeuwde iets, maar verstaan kon ik hem niet. Hij maakte een uitnodigend gebaar, dat leek op uitdagen. Ik schudde met mijn hoofd en daarna maakte hij het bekende ‘Wanker-gebaar’, alsof ik een rukker was. En dan sta je niet reëel in het leven. Hoe kan je nou stoer gaan doen als je verkleed bent als een varken? Dan moet er ergens in je hoofd een steekje los zitten. Dan heb je geen goed zelfbeeld. Stel het je vooral ook even voor dat jij wordt uitgedaagd door iemand in een varkenspak. Dat is toch gek?

Door dit soort types heb ik nog meer een afkeer tegen carnaval gekregen. Neem het mij dus niet kwalijk dat ik niet altijd positief ben over carnaval. Neem het dit soort types kwalijk, die het carnaval in diskrediet brengen. Te beginnen met het ‘varken’…

One thought on “Uitgedaagd door een varken

Geef een reactie

