Boekrecensie: ‘O Louis’

Hugo Borst is weer helemaal terug. Op de radio, rondom het aankomende WK op televisie en nu al met een gloednieuw boek. ‘O Louis’ heet het vierhonderd pagina dikke boek en dat gaat uiteraard grotendeels over Louis van Gaal. Borst heeft een vete met de bondscoach nadat de laatste Borst beschuldigde van het doorgeven van zijn mobiele telefoonnummer. Uiteindelijk bleek Borst dit helemaal niet gedaan te hebben, maar ondanks dat blijft Van Gaal kwaad op Borst. Mede hierdoor heeft Borst besloten een boek over Van Gaal te schrijven. Met het oog op de aankomende WK natuurlijk prima gepland.

Borst gaat in zijn boek op zoek naar de ware Louis van Gaal. Waarom doet hij bijvoorbeeld altijd zo raar tegen journalisten? Dat is toch wel de hoofdmoot in ‘O Louis’. Over de trainer Van Gaal is iedereen het wel eens: Hij is goed. Maar Borst wil er graag achter komen hoe de mens Van Gaal in elkaar zit. Daarvoor interviewt Borst diverse bekende en onbekende personen, die een duidelijke mening hebben over het gedrag van de Bondscoach. Over het algemeen zijn ze het allemaal wel eens met elkaar. Hij is een toptrainer, maar moet aan zijn performance denken. Helaas is dat nu, zo laat in zijn carrière, waarschijnlijk te laat.

‘O Louis’ is een afwisseling van interviews, passages uit televisieoptredens van Van Gaal, persoonlijke ontmoetingen tussen de twee en niet storende persoonlijke ervaringen van Borst zelf. Het is geen makkelijke kost, maar zeker wel heel interessant. Met het oog op het WK is dit nu al een aanrader om je eens in te lezen. Het is zeker geen lofzang, maar ook geen keihard kritisch boek. Zeker is wel dat dit nu al één van de betere sportboeken van 2014 is.