Boekrecensie: Helder

René van der Gijp, Fernando Ricksen, Andy van der Meijde en Glenn Helder. Alle vier voetballers die veel meer uit hun voetbalcarrière hadden kunnen halen. En alle vier hebben ze nu een boek. Van de eerste drie is het verhaal bekend, maar sinds deze week heeft Glenn Helder dus ook een eigen boek. De oud-speler van onder andere Sparta, Vitesse, Benfica en natuurlijk Arsenal is door Bert Nederlof onder de loep genomen. Nederlof neemt samen met Helder zijn leven door en heeft daarvoor ook research gedaan bij bekenden van Helder. Naast Helder komen oud-trainers, spelers en vrienden aan het woord.

Helder brak pas laat door. Na een kleine flirt met Ajax in de jeugd, keerde hij terug naar de amateurs. Later maakte hij alsnog zijn debuut in de Eredivisie. Via Sparta kwam hij bij Vitesse terecht en daarna verdiende hij zelfs een verrassende transfer naar het Engelse Arsenal. Daar komt hij op de bank terecht en vanaf dan gaan blessures een rol spelen in zijn carrière. De rode draad is zijn leven is echter het niet om kunnen gaan met geld. Waar hebben we dat eerder gelezen? Helder was een gokverslaafde. Helder zelf geeft de schuld aan de gokkasten die net op de verkeerde momenten prijzen gaven. Daardoor gaat hij gokken leuk vinden. Was dat niet gebeurt, had het er financieel waarschijnlijk heel anders uit gezien.

Helder stapelt schuld op schuld. Hij leent geld van mensen en betaalt het niet terug. In betere tijden leende hij van mensen geld en gaf ze veel te veel terug. Of hij betaalde voor een paar broodjes ter waarde van 22 euro 100 euro. ‘Laat de rest maar zitten,’ zei hij dan. Hij verwaarloost zijn vriendin, die uiteindelijk een andere man ontmoet. En Helder wil die man daarna dood hebben. Die tocht, die gelukkig mislukt, wordt uitgebreid beschreven. De manier waarop Helder dat toelicht is op een gegeven moment storend. Hij lijkt er iets te trots op, getuige zijn uitgebreide verslagen. Helder eindigt in de gevangenis en ook die belevenissen kunnen we uitgebreid nalezen.

Uiteindelijk is het jammer dat de voetbalcarrière van Helder zo summier is beschreven in vergelijking met zijn leven naast het veld. Als we de laatste pagina’s van het boek moeten geloven is het allemaal goed gekomen. Helder denkt weer normaal na over dingen, hij ziet zijn geliefde zoontje weer en de relatie met mensen die hij dood wilde hebben is veranderd in vriendschappen.

Je leest het boek uit als een raket, maar Helder moet er niet vreemd van op kijken dat de lezer uiteindelijk een negatief beeld heeft van hem.