Zo zou het gegaan kunnen zijn

Kloten man. Doordat de klok een uur vooruit is gegaan word ik nu automatisch om negen uur wakker, in plaats van acht uur. Maar eigenlijk maakt het geen bal uit, want ik hoef toch niet te werken. Werkloos zijn is niet alles, maar vaak komt het wel mooi uit. Deze week is het lekker weer, dus vanaf een uur of één kan ik lekker voor in de tuin zitten. Dan is de zon precies zo gedraaid dat ik dat ik erin kan zitten in mijn blote bast. Maar wat te doen tot één uur? Even de computer aanzetten en dan ga ik snel douchen.

Op Badoo zijn er weer drie meiden die zich aangemeld hebben bij mij. Ze willen afspreken. Wat een foto van vijf jaar geleden al niet kan doen. Ik voel me gewild en antwoord ze allemaal. Tuurlijk wil ik afspreken. Die meiden op Badoo zijn lekker makkelijk. Maar niet vandaag. Vandaag heb ik geen zin in dat gedoe. Beetje hoofdpijn ook. Te lang geslapen denk ik. Op de site van de Leeuwarder Courant staat dat Dwight Lodeweges naar Heerenveen gaat. Wat een vuile verrader. Onze trainer naar onze vijand. Waarom maakt hij dat nu bekend? Had even tot het einde van het seizoen gewacht man. Wat een lul. Ik krijg een appje van mijn maatje dat ik even op twitter moet kijken. Er wordt opgeroepen om naar de training te gaan. Waarom ook niet? Ik heb toch niks te doen. Wat dat betreft is werkloos zijn wel lekker. Ik kan echt alles doen en laten wat ik wil.

Bij het stadion staan al supporters. Het zijn er tweehonderd denk ik. Zullen die allemaal vrij zijn vandaag? Of hebben ze ook geen werk? Ik neem aan dat als je werk hebt, je niet hier gaat staan kijken. ‘Dwightje oprotten’ zingen de supporters. Er lopen jongens met capuchons op. Die hebben waarschijnlijk wel een baan en hebben zich ziek gemeld voor deze speciale gelegenheid. Op deze manier word je nooit herkend. Eentje draagt zelfs een bivakmuts. Sommigen drinken bier en dat al om half twaalf. Eigenlijk helemaal geen slecht idee. Er wordt wat heen en weer gerend, maar daar doe ik niet aan mee. Geen zin in. Dwight moet nog steeds oprotten.

Rond half één zit het spektakel er weer op. Een grote groep duikt de kroeg in verderop in de straat. Anderen fietsen of brommen weer naar huis. Ik ook. Het is tijd om in de tuin te gaan zitten met een flesje bier. Na zes biertjes met de buurman, die ook tijdelijk thuis zit, heb ik toch wel zin in een meid van Badoo. Ik besluit ze alle drie een bericht te sturen en wie het eerst antwoordt heeft geluk. Met een beetje geluk kan ze ook koken en hoef ik zelf geen eten te maken. Scheelt me weer een dure magnetronmaaltijd thuis. Wat een geluksvogel ben ik toch. Samentha geeft al binnen een minuut antwoord. 33 is ze en ze zit in de ziektewet. Iets met haar rug ofzo. Ik kan wel langskomen als ik wil.

’s Avonds, een uur of half tien. Ik heb weinig gemerkt van die rugpijn, die ze als reden opgegeven heeft bij haar baas. Toen ze na twee keer nóg een keer wilde ben ik weggegaan. Ik was kapot. Thuis plof ik op de bank. Even teletekst kijken. 101 of er nog nieuws is, 601 voor de sport, 704 voor de weersvoorspellingen voor morgen en als einddoel 801. ‘Lodeweges stapt op bij Cambuur’ staat er.
Ik stuur mijn maatje een appje: ‘Hij is weg. Beter zo!’ In het antwoord vraagt mijn maatje of ik nog naar het UWV ben geweest vandaag. Er was een meeting voor alle werklozen van Leeuwarden. Shit, helemaal vergeten! Ik heb ook zoveel dingen aan mijn hoofd. Morgen Utrecht-uit. We vertrekken al vroeg in de middag. Maar maakt ook niet uit. Toch niks te doen verder.

Geef een reactie

