Boekrecensie: Eigen Doelpunt

Schrijver Nico Verbeek woont al een tijdje in Colombia en is gek op alles wat met drugsverhalen en de achtergrondverhalen te maken heeft. Hij schreef al eerder boeken over dit onderwerp, zoals een boek over de wereldberoemde drugsmagnaat Pablo Escobar. Dit boek draait vooral om een andere Escobar. Andrés Escobar was een prima verdediger van onder andere in het opvallende sterkte elftal van Colombia begin jaren negentig. Dit elftal moest hoge ogen gaan gooien in Amerika bij het Wereldkampioenschap in 1994. Het liep allemaal iets anders.

Colombia vloog er al na een ronde uit, met twee nederlagen en een overwinning. Verdediger Andrés Escobar kreeg er bij thuiskomst ruzie over met een aantal schietgevaarlijken. Dat kostte hem zijn leven. Op het toernooi zelf werden de trainers bedreigd door onbekenden om zo even een andere speler in het veld te krijgen. De Colombiaanse drugsmaffia deed haar werk. Best jammer, want Colombia had een mooi team met onder andere Carlos Valderrama en Faustino Asprilla. In de kwalificatie speelden zij een vrij memorabele wedstrijd in Argentinië die ze met 0-5 wonnen! Zelfs Diego Armando Maradona had er een applaus voor over. Kijk hieronder de samenvatting.

Het boek gaat over de rumoerige tijd in Colombia toen het wereldwijd bekend stond om de drugs. De drugstaferelen werden vanzelf verweven in het voetbal. Veel clubs stonden indirect onder leiding van drugskartels, waardoor corruptie op de loer lag. Je kan alles teruglezen in Eigen Doelpunt. Verbeek schetst in het vierhonderd pagina’s dikke boek een uitgebreid beeld. Het enige wat je uiteindelijk afvraagt, is hoe het er nu aan toegaat in dat land, maar misschien komt er ooit nog een vervolg. Het is prima leesvoer voor de sensatielezers onder ons.