Boekrecensie: Matchdays

Boeken die in eigen beheer uitgebracht worden, moeten gepromoot worden. Helemaal als ze lekker weglezen. De mid-twintiger Paul Baaijens vertrok voor 35 dagen naar Londen om daar alle professionele clubs te bezoeken. Baaijens zocht voor zijn reis al contact met supporters van de clubs, waardoor hij vaak al een mooie binnenkomer had. De supporters nemen hem vaak op sleeptouw en Baaijens komt daardoor op de plekken, waar elke liefhebber van Engels voetbal graag komt. Hij komt flink aan na al het vette Engelse voetbalvoer en de nodige ‘pints’.

Baaijens plande al zijn wedstrijdbezoekjes in 35 dagen, iets wat al een hele prestatie is. Hij schetst een goed beeld van hoe de supporters momenteel over hun club denken en hoe trots ze zijn. Zo is na het lezen van dit boek duidelijk dat je niet naar Arsenal hoeft voor een memorabele middag. Bij Chelsea zat hij het merendeel van de wedstrijd in de pub. Ook wel een teken… Bij Brentford had hij een topavond, maar bij Charlton Athletic klopte alles. Dat laatste was niet helemaal objectief, want Charlton is Baaijens favoriete club, omdat hij daar zijn eerste Engelse wedstrijd zag. Zo werkt het vaak wel. De club waar je het eerst komt word je verliefd op. Maar vreemdgaan bij andere clubs kan geen kwaad.

Het probleem bij boeken die in eigen beheer uitgebracht worden, is dat je ze goed moet zoeken. Daarom hier de link naar de website van het boek en je hebt er meteen weer een goede reisgids bij voor het voetbal in Londen. Hieronder nog een aardig sfeerverslag van de wedstrijd die Baaijens bezocht bij Queens Park Rangers.