Boekrecensie: Puur Topklasse

De Topklasse op zaterdag is een competitie op zich. Geen een club wil eigenlijk uit die competitie. Niemand wil promoveren. Bang voor vernieuwing? Bang voor de reacties van de supporters die voetbal alleen op zaterdag willen? Jarenlang wordt er al geroepen dat de clubs in de Topklasse clubs in de Eerste Divisie aan het voorbij streven zijn. De vraag blijft altijd: Hoe kunnen zogenaamde amateurclubs hoge bedragen betalen aan spelers om deze zo uit het betaalde voetbal te houden en waarom doen de suikeromen dat? Vaak is het weggegooid geld. Sportief behalen de clubs uit de Topklasse soms wel aardige succesjes in de beker, maar met Achilles in de Eerste Divisie is wel bewezen dat er zeker nog wel een sportief gat is.

In ‘Puur Topklasse’ krijgen we een mooi inkijkje in de Topklasse op zaterdag. Schrijvers Patrick Boor en Jelmer Geerds zijn kenners. Geerds schreef vorig seizoen het spraakmakende boek ‘Heb je gesnoven?’ over het amateurvoetbal in Spakenburg. In dit nieuwe boek krijgen we een lading aan interviews voor de kiezen. Interviews met bekende en minder bekende figuren in het zaterdagvoetbal. Zo komen Edwin Evers, Sandor van der Heide en Theo Lucius voorbij, maar ook radioverslaggever Willem van Zuilen, John Blok van Scheveningen en Aram Koroglu van Katwijk.

‘Puur Topklasse’ is best vernieuwend, want het weekblad Voetbal International is er mee gestopt de competitie elke week ordinair te hypen. Dit boek is overigens wel uitgegeven door de uitgeverij van Johan Derksen en is dus overal te verkrijgen. Leuk voor de echte liefhebber.