Boekrecensie: De kunst van het mislukken

Het is geen echt voetbalboek, maar het heeft genoeg voetbalmomenten in zich om hier besproken te worden. ‘De kunst van het mislukken’ is geschreven door Leo Verheul en gaat toevallig ook helemaal over hem. Verheul beschrijft zijn wisselvallige leven in dit boek. Hoe hij de gevierde man werd en ook hoe hij daarna weer keihard afzakte. Het is een man met een verhaal en die veel meegemaakt heeft in zijn leven.

Lekker belangrijk allemaal. Het gaat uiteindelijk om voetbal. Verheul werd een bekende journalist in de jaren tachtig, met een geheel eigen chaotische stijl. Als hij bijvoorbeeld voorstelde om Diego Armando Maradona te gaan interviewen, dan zorgde hij ervoor dat dat ook echt gebeurde. Hoe dat precies in zijn werk ging is terug te lezen in het boek. Maar ook hoe hij Bernd Schuster opwachtte om hem met harde hand duidelijk te maken dat Schuster maar even mee moest werken met een interview.

Verheul werkte onder andere voor Voetbal International en Panorama. Bij het laatste blad verdiende hij heel goed, terwijl hij amper iets hoefde te doen. Hilarisch is zijn ‘vakantie’ tijdens het EK in Zweden in 1992 geheel in dienst bij het sensatieblad. Uiteindelijk blijkt er geen match te zijn tussen beide partijen en krijgt Verheul samen met Hugo Borst een flinke oprotpremie. Later in zijn ‘carrière’ wordt Verheul nog een soort van spelersmakelaar, maar een groot succes wordt dat niet. Hoe dat allemaal in zijn werk gaat is heerlijk beschreven.

Geen echt voetbalboek dus, maar wel veel raakvlakken. Dit boek is een echte aanrader voor de zomer. Het is een ongelofelijk verhaal, maar intimi van Verheul hebben al verklapt dat het allemaal waarheid is.

Voor een interview met Verheul in De Wereld Draait Door’ kijk je http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/313464