Boekrecensie: Kieft

Dit boek staat al een paar weken bovenin de verkooplijsten. Helemaal terecht, want het is een boek dat je als een raket uit leest. Ondanks dat het het zoveelste boek is over een voetballer, die er uiteindelijk een zooitje van gemaakt heeft, is het toch wel enigszins vernieuwend. Willem Kieft was altijd een mysterie en dit boek wordt een groot deel van zijn leven verklapt. De menigte kent Kieft alleen maar van dat ene doelpunt in Gelsenkirchen tegen de Ieren. In tegenstelling tot velen (volgens het boek tenminste) stond Buitenkantje Links niet precies achter het doel waar hij scoorde.

Kieft heeft dus een heftige drugs- en alcoholverslaving gehad. Twintig jaar lang snoof hij flink wat cocaïne weg. ‘Omdat hij het lekker vond’ was de reden om er mee te beginnen. Wijn vond hij ook lekker en daarvan gingen er dus ook genoeg flessen en pakken doorheen. Na twintig lange jaren is het eindelijk zover. Kieft heeft zijn best gedaan en is afgekickt. Twee relaties gingen inmiddels naar de kloten en hij ziet ook niet al zijn kinderen meer. Hij heeft een flinke schuldenlast opgebouwd en mede daardoor is er nu een boek. Met het opgebrachte geld kan Kieft een groot deel van zijn schulden afbetalen. Eigenlijk zorgen de vele kopers van dit boek er dus voor dat Kieft zich over een tijdje geen zorgen meer hoeft te maken over zijn schulden. Die zijn dan namelijk weg.

Of daardoor het leven van Kieft weer rozengeur en maneschijn zal zijn, is nog maar de vraag. Kieft zit al zijn hele leven lang niet lekker in zijn vel lijkt het. Hij kan niet met de aandacht omgaan die hij krijgt, maar uiteindelijk heeft hij die aandacht ook wel weer nodig. Hierdoor wordt zijn leven er niet makkelijker op. Kijk een avond VI en je weet dat Kieft de boel niet heel positief bekijkt. De één noemt het realistisch, de ander deprimerend. Die discussies zullen altijd blijven. De waarheid zal ergens in het midden liggen.

De meningen over dit boek zullen ook verschillend zijn. Kieft heeft er een zootje van gemaakt en daar was hij zelf bij. Dat mag je hem dus verwijten. Anderen hebben er respect voor dat hij zijn verhaal vertelt. Maar had hij dit verhaal ook vertelt als hij geen gigantische schulden had gehad? Het boek zelf is goed. Michel van Egmond heeft er weer voor gezorgd dat er een pageturner in de schappen ligt. Dat kan je aan hem wel over laten.