Boekrecensie: FC Hopeloos

Boeken over amateurvoetbal. Er zijn er de afgelopen jaren al een aantal geschreven. Er zitten leuke bij en anderen zijn middenmotertjes, waarbij je moeite hebt om het einde te halen. Iedereen maakt vrijwel hetzelfde mee, dus het is moeilijk om vernieuwend te zijn. Kwaliteit komt echter altijd bovendrijven. Herman Sandman heeft met FC Hopeloos een heel leuk boek geschreven, waarin amateurvoetbal het bindmiddel is.

Hoofdpersoon Jeroen de Lange uit Wedderveen is een van de aanjagers van zijn elftal, dat bij de club FC Hopeloos genoemd wordt. Het voetbal is dus niet om naar huis te schrijven, al zijn de derby’s tegen Boermussel en Tanger Erfscheidenveen echte krakers. Het verhaal speelt zich af in provincie Groningen, ver buiten de stad. Café ’t Lamme Handje is het centrale punt van het dorp. Veel is er verder niet te doen en daardoor is het voetbal voor Jeroen heel belangrijk.

Maar door de eenzaamheid in het verre Wedderveen raakt Jeroen een beetje met zichzelf in de knoop. Hij wordt verliefd, maar durft dat niet te uiten. Hij vindt als medeorganisator afleiding in een uniek voetbalfeest dat bij de voetbalclub georganiseerd wordt. Zijn potentiele vriendin duikt daar ook op. En meer vrouwelijk schoon. Het boek boeit tot de laatste pagina, waar het verhaal een verrassende wending krijgt.

Schrijver Herman Sandman is momenteel ook bezig met een boek over de oude ster van FC Groningen, Milko Djurovski. De Joegoslaaf maakte in korte tijd veel indruk in Groningen en hij deed dat niet alleen binnen de lijnen van het veld. Dit kan weleens een hele interessante biografie worden.