Matchday: Goed voornemen

Zeiken, plassen, pissen. Zeg het maar. Ik vind pissen altijd wel lekker klinken. Plassen klinkt een beetje kakkerig en zeiken heeft iets asociaals. Pissen zit daar precies tussenin. De Achterhoekse rockgroep Normaal schreef er ooit zelfs een nummer over genaamd ‘Ik mos pissen’. In het refrein zingt Bennie Jolink ‘Ik zag niks, want ik mos pissen’. Daar heeft iedereen vast ook wel een anekdote over. Veel bierdrinkende supporters hebben weleens belangrijke doelpunten gemist, omdat ze net tegen een muur aan stonden te pissen. Dat zijn zure momenten, dat je hard gejuich hoort in het stadion en jij net met je apparaat in de hand staat om de laatste druppels eruit te persen.

Bij Go Ahead Eagles is er altijd veel gedoe rondom het pissen. Er moeten namelijk nogal wat meters afgelegd worden om dat te kunnen doen. Opvallend in de Adelaarshorst is dan ook het geloop tijdens de wedstrijden. Veel supporters blijken een zwakke blaas te hebben. Al vanaf minuut vijf zie je de eerste supporters lopen. Zij zijn dan vergeten vlak voor de wedstrijd nog even snel te gaan, of ze hebben het tevergeefs proberen op te houden. Het schijnt zo te zijn dat als je één keer gaat, je daarna nog vaker moet. Zo lang mogelijk proberen het op te houden is het credo. Ik ken de klappen van de zweep want vanaf Vak-13 is het toch al gauw een meter of honderd heen naar het toilet en een meter of honderd terug naar de stoel. Dat zijn flinke afstanden, waardoor je minimaal een minuut of zes van je stoel bent.

De tijden van stenen pishokjes zijn voorbij. Rondom de tribunes stonden altijd een paar prachtige exemplaren. Ze waren oud en stonken. De lucht van oude verrotte pis trok vanzelf je neus in. Daar hoefde je niet eens voor te inhaleren. Dat was de charme van het ultieme oude stadion. Ik blijf het eeuwig zonde vinden dat die urinoirs afgebroken zijn. Maar met het alternatief is ook niets mis. Het is nu een moderne pisgoot, die op het moment van pissen meteen verschoond wordt met een verfijnd waterstraaltje. Er is wel een gevaar: als je te hard tegen de muur pist, bestaat de kans dat je je eigen broek nat pist. Dat kan de bedoeling niet zijn. Iets meer afstand nemen is dus raadzaam. Gelukkig zijn er ook nog twee afgesloten wc’s, want met tien man in een rij is het soms lastig om die eerste verlossende straal eruit te krijgen. In de afgesloten wc’s heb je iets meer privacy. Door de drukte zijn momenteel ook de ‘festival-wc’s. Met vier man lekker pissen, maar wel met privacy. Stinken doet het vaak wel.

Ik moet nu wat bekennen. Ik pis ook regelmatig tegen de stadionmuur aan. De binnenkant welteverstaan. Op de een of andere manier is die muur een makkelijk slachtoffer. Het geeft ook een mooi plaatje. Supporters die gebroederlijk naast elkaar tegen een muur aan pissen. Dat kan alleen in Deventer. Maar er zijn snode plannen met de muur. Bekijk hiervoor http://www.stadionmuur.nl. Omdat de initiatiefnemers zo fanatiek zijn met die muur, ga ik me voornemen de muur te sparen. Een betere wereld begint bij jezelf. Vanaf nu pis ik alleen nog maar legaal. Of nou, dat ga ik proberen.

Geef een reactie

