Boekrecensie: Sibon

Alweer een biografie. In Engeland is het de normaalste zaak van de wereld dat een gemiddelde voetballer een biografie heeft. Dat waait langzaam een beetje over naar Nederland. De laatste tijd verschijnen er vooral biografieën over voetballers met een verhaal naast het veld. Het ene boek is nog sappiger dan de andere. Drugs, geldsmijterij, hoeren, bedreigingen. Alles komt er in voor. Spektakel alom en de verkoopcijfers schieten de lucht in. Niets van dit alles in het boek over Gerald Sibon genaamd ‘Sibon’.

Journalist Radboud Droog zocht Sibon meerdere malen op om hem te ondervragen over zijn carrière. Dit boek gaat voor de verandering een keer helemaal over voetbal. En daar gaat het misschien ook wel mis. Met alle respect voor Gerald Sibon, maar voor velen zal hij de boeken ingaan als een doorsnee-voetballer. Sibon voetbalde voor FC Twente, VVV, Roda JC, Heerenveen, Ajax, PSV, Sheffield Wednesday, Nürnberg en Melbourne Heart. Een prima rijtje en financieel gezien heeft de spits het ook meer dan behoorlijk gedaan. Daar zouden vele jaloers van worden. Je zou dan denken dat het enthousiasme er vanaf spat, maar dat mist dit boek een beetje. Sibon is, zoals hij zelf al meerdere malen zegt, laconiek en komt soms ongeïnteresseerd over. Bij het lezen van het boek heb je het idee dat er meer in had gezeten als Sibon zich iets meer bloot had gegeven.

Tussen de persoonlijke verhalen van Sibon door beschrijft Droog alle feiten van de voetbalcarrière van Sibon. Het geeft een goed overzicht van de prestaties van de lange en onderschatte spits. Een inkijk dus in het voetballeven van een doorsnee-voetballer. Niks meer en niks minder.