Oranje

Twee maanden geleden

Hè lekker, het is weer zover. Vanavond speelt Oranje weer. De hele dag niks doen op het werk. Met je collega’s het alleen maar hebben over de wedstrijd. ‘Wie zullen er spelen?’ ‘Hoe gaan ‘we’ spelen?’ ‘Waar ga je kijken?’ In de kroeg of gewoon thuis, maar zeker niet alleen. Wedstrijden van Oranje kijk je met vrienden. Samen juichen voor Robin en samen schelden als Nigel onterecht een gele kaart krijgt. Niets is er mooier dan een wedstrijd samen beleven. Met een biertje, zes zakken chips erbij of in de kroeg met de munten in een patatbakje. Iedereen doet een poging om er Oranje uit te zien. Shirts van vroeger worden uit de kast getoverd. Shirts van het merk Lotto of Adidas. Als je het shirt uit 1988 nog hebt ben je helemaal retro. Of gewoon een shirt van dit jaar, waarvan je je geld terugkrijgt als Oranje kampioen wordt. De stress zit er al goed in. Vanavond kijken er weer tien miljoen mensen naar de televisie. Het land ligt stil.

Vandaag

‘Is er vanavond een interland?’ ‘Tegen wie spelen ‘ze’ dan?’ ‘Even kijken of ik ga kijken. Heb vanavond tennistraining.’ ‘Niks aan Nederland. Ga op tijd naar bed. Ben nog moe van het weekend.’ Wat een wereld van verschil. Oranje is niet meer belangrijk. Er wordt niet over gepraat overdags. Alleen de kranten schrijven erover, maar voor de rest blijft het stil. Alleen de diehards hebben het over de wedstrijd van vanavond. Tsjechië schijnt er niet meer zo veel van te kunnen. Ze hebben Nedved en Koller niet meer. ‘Koller? Is dat niet die gast met die grote neus?’ Verder is het de vraag hoe Hiddink gaat spelen. Gaat hij weer eigenwijs zijn ‘eigen’ lijn doorzetten en met 4-3-3 starten met Kuijt als rechtsbuiten?

Samen kijken is er amper bij. Cafés zijn wel open, maar druk zal het niet zijn. Voor deze wedstrijd hoef je niet van tevoren kaartjes te kopen, om er zeker van te zijn een plekje aan de bar te hebben. Vanavond kan je gewoon na GTST binnenlopen en aanschuiven. Wat een wereld van verschil. Het gaat om vrijwel dezelfde spelers, maar de beleving is totaal anders. Twee miljoen liefhebbers kijken uiteraard naar NPO 3. Acht miljoen anderen niet. Zij die twee maanden geleden de aller fanatiekste voetballiefhebbers waren doen vanavond wat anders. Parttime-supporters!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s