Boekrecensie: 90 jaar Bosuil

Zaterdag gaan tientallen Nederlandse voetballiefhebbers een kijkje nemen in Antwerpen. Ze willen graag de sfeer van het echte voetbal weer een keer opsnuiven. In een stadion zoals het in Nederland in de jaren tachtig en negentig was. Geen blokkenstadions, maar gewoon ouderwets, ook al heeft Antwerp FC de boel tussendoor weleens verbouwd. Maar er blijven nog twee prachtige tribunes over die nog de oldschoolsfeer uitstralen. De hoofdtribune staat overigens wel in de steigers, maar dat is bijzaak.

Het gaat natuurlijk over stadion De Bosuil. Een stadion met veel historie. Indirect heeft de club Antwerp FC dus ook een flinke historie. Antwerp-supporters Michel Schepers, Raf Willems en Dirk Willocx sloegen de handen ineen en maakten een prachtig boek genaamd ’90 jaar Bosuil’. Het boek is voor supporters en sympathisanten van Royal Antwerp FC staat er op een van de eerste bladzijden te lezen. En iedere liefhebber van het voetbalcultuurtje is meteen ook een beetje supporter van Antwerp FC.

Er is flink in de archieven van de club gedoken. Zo is er te lezen dat Antwerp FC in het alle eerste begin gewoon op het Kiel speelde, de wijk waar nu Beerschot speelt. Na de switch naar Deurne als speelplaats kwam ook ‘De Bosuil’. In het boek staan mooie documenten en foto’s van het stadion. Gelukkig zijn ook de jaren tachtig tot en met nu niet vergeten, want daar zullen de meeste voetballiefhebbers van nu herinneringen aan hebben. De helden van weleer worden ruim aan het woord gelaten, maar ook supporters en uitbaters van Bosuil cafetaria vertellen over hun liefde voor de club.

De Nederlandse cultvoetbalfotograaf Marco Magielse heeft meegewerkt aan dit boek. Er staan een groot aantal foto’s van hem in ’90 jaar Bosuil. In April was de releasepartij al van dit boek, maar er zijn nog wel exemplaren verkrijgbaar. Misschien een idee voor al die Bosuilgangers die morgen naar Antwerpen rijden. Absolute aanrader!

Voor meer informatie kijk hier