Idee van de eeuw (tot nu toe)

De supporters van NAC hadden net een gele rookbom afgestoken in het uitvak van de Adelaarshorst. Het schijnt dat het hele vak geel stond. Dat hoorde ik later, want ik stond nog in de rij voor de tourniquets van de IJsseltribune. Ik denk dat ik met ongeveer vijfhonderd mensen daar stond. Het werden er uiteraard steeds minder, maar ik stond vrij ver achteraan, zodat ik al met al een minuut of twintig in de rij moest staan. Ik miste hierdoor de eerste tien minuten van de wedstrijd, maar was net op tijd binnen om Jules Reimerink de 1-0 zien scoren. Als ik niet met mijn rug naar het veld stond tenminste en laat dat nou net het geval zijn geweest. Maar ach. Hij zat erin.

image

Een rij voor de tourniquets van de IJsseltribune. Het is een nieuw fenomeen. Voorgaande jaren kenden we dat alleen bij de ingang van de B-side. Maar het succes heeft nieuwe supporters getrokken, enzovoorts. Allemaal logisch. Vorig seizoen leek iedereen op een gegeven moment gewend aan de situatie. Als je op tijd naar binnen wilde zorgde je dat je ruim op tijd was en dan stond er geen rij. Als je geen zin had in wachten zorgde je dat je vlak voor tijd bij de tourniquets verscheen en dan kon je zo doorlopen. Niks aan het handje. Dit seizoen is er echter opeens bedacht dat het fouilleren strenger moet. Binnen de tourniquets word je opgevangen door een aantal stewards die je maar al te graag willen fouilleren. Hierdoor verloopt de doorstroming een stuk trager en dat is waarschijnlijk ook de oorzaak van de lange rijen voor de tourniquets. De poortwachters hebben namelijk contact met de fouilleerstewards om het allemaal gestroomlijnd te laten verlopen.
Voor het laatste incident op de IJsseltribune moeten we terug naar 1992, maar blijkbaar heeft iemand van de beveiliging bij Go Ahead Eagles bedacht dat er een reden is om strenger te gaan fouilleren in plaats van steekproefsgewijs er eens iemand uit te pikken. Het gevolg? Ergernis!

Maar in de rij kom je soms op goede ideeën. Ik keek naar de prachtige stadionmuur en vroeg me af hoe de muur nog beter benut kon worden. Ik had het idee al vrij snel. Maak hier deels een snackmuur van. Over tien meter een vijftigtal luikjes met daarin frikadellen, kroketten, kaassoufflés en broodjes hamburger. Meer soorten is uiteraard een optie . Even een kleine snack voor het naar binnengaan van het stadion. Geen moeilijk gedoe met saus of iets dergelijks, gewoon lekker kaal. Dit scheelt ergernis tijdens het wachten. En als het echt lang duurt, pak je zo een tweede snack. Nog een Euro’tje erin en hoppakee. Zo pak je als club ook weer een paar honderd euro. Succes verzekerd. Binnenkort maar even met dit plan naar de club en dan wordt het nog gezellig ook in de rij voor of tijdens de wedstrijd.

Geef een reactie

