Boekrecensie: Opkomst en ondergang van de Roodblauwe Leeuwen

HFC Haarlem is al een tijdje niet meer. Er worden wel initiatieven gedaan om de club weer terug te laten keren in het betaalde voetbal, maar of dat ooit wat zal worden is de vraag. Gelukkig zijn er nog mensen die verleden van de club onder de aandacht brengen. Jan-Jaap van den Berg is zo’n persoon. Voorgaande jaren bracht hij het magazine ‘De Roodbroek’ uit, met daarin talloze mooie verhalen over de Roodblauwe.

Nu is er het boek ‘Opkomst en ondergang van de Roodblauwe Leeuwen’, een dikke pil van 460 pagina’s. Dit is niet zomaar een boek. Het is een must voor de liefhebber van het ouderwetse voetbal. De mensen die ooit in het Haarlem-stadion zijn geweest weten dat HFC Haarlem altijd hetzelfde is gebleven. Veranderingen waren er zelden en waarschijnlijk is dat ook de oorzaak waarom de club niet meer bestaat. Het boek is een terugkeer naar Haarlem. Er is een overvloed aan prachtige foto’s in dit boek, waardoor je niet perse een supporter van HFC Haarlem hoeft te zijn om het aan te schaffen. Barry Hughes, Ruud Gullit, Marcel Liesdek, Arthur Numan, Piet Keur om maar eens een paar namen te noemen, die voorbij komen.

Het boek is verdeeld in drie delen. Een kroniek van twintig seizoenen topvoetbal (1969 t/m 1989)in Haarlem, een deel met gedachten over de club en alles eromheen. Natuurlijk ontbreken ook de statistieken niet. Al met al een prachtig boekwerk waar men in Haarlem trots op mag zijn en het bewijs dat je in eigen beheer hele mooie boeken kan maken.

Voor meer informatie kijk op: http://www.roodbroek.nl

(Deze recensie stond eerder in het magazine Staantribune, gratis te lezen op http://www.staantribune.nl)