Boekrecensie: Vertel mij wat

Dit is niet het eerste Haagse boek dat de afgelopen jaren is uitgekomen. We kennen allemaal het boek over John van Zweden. Over Henk Bres is er net eentje verschenen en dan is er nog ‘Blikkie terug’ een prachtig boek over het Haagse amateurvoetbal. Tenminste als je uit Den Haag komt is dat een mooi boek. Als buitenstaander is het allemaal te inside en haak je iets sneller af. Dat is ook het gevaar van het boek ‘Vertel mij wat’ van en over Jan Linkerhof, een Haagse amateurtrainer.

Jan Linkerhof schreef zelf dit boek over van alles wat hij meegemaakt heeft in zijn carrière tot nu toe. Onder andere via Aad de Mos raakte hij besmet met het echte voetbalvirus en werd mede door De Mos ook trainer. Dit heeft geresulteerd in een waslijst van clubs, met namen als de Valkeniers, DUNO, Duinoord en RAS. Linkerhof neemt geen blad voor de mond, net als eerder Van Zweden en Bres al deden. Verhalen over ervaringen tijdens zijn trainingscursus, bedreigingen van randfiguren van de tegenstanders, of humor tussen bekende Haagse voetbalfiguren onderling. Linkerhof laat zich ook van emotionele kant zien met een verhaal over het overlijden van zijn broer en de nauwe band met zijn moeder, die hem altijd aanmoedigde op voetbalgebied. De uitsmijter is het verhaal dat Linkerhof samen met oud-Feyenoorder Zier Tebbenhof naar Beerschot gaat. Tebbenhof wil de club graag overnemen en ziet in Linkerhof een goede trainer. Het is niet helemaal bekend wanneer dat precies geweest moest zijn, maar de deal gaat uiteindelijk niet door omdat Tebbenhof als een boef neergezet wordt in de Belgische media.

Het zijn allemaal korte verhalen, die Linkerhof vertelt. Ze lezen makkelijk weg, maar op een gegeven moment ben je als buitenstaander weleens de draad kwijt. Hagenaars of Hagenezen zullen meer herkenning hebben bij het lezen van sommige namen van clubs, trainers en spelers. Dat maakt het boek niet oninteressant, maar zorgt er wel voor dat het voor een kleinere doelgroep bestemd is.

Linkerhof is momenteel trainer van het Haagse Duno. We vonden dit spraakmakende interview van eerder dit jaar.

Het boek is uitgegeven door uitgeverij Nederlandse Sportboeken Club in samenwerking met Free Musketeers en voor meer gegevens kijk je gewoon HIER