Randzaken zijn bijzaken

De laatste weken waren rumoerig bij Go Ahead Eagles. Niet zozeer op het voetbalveld, maar meer ernaast. Gedoe over stadionverboden, combireizen, fouilleersessies en meer van dat soort zaken waar je je als supporter aan kan gaan ergeren. Er werden voor de laatste thuiswedstrijd tegen NAC zelfs harde acties aangekondigd op internet. Die acties heb ik even helemaal gemist, maar dat kan aan mij liggen. Na ‘NAC-thuis’ is de storm weer gaan liggen overigens. Het is weer rustig in en rondom de Adelaarshorst.

Ik irriteer me ook weleens aan randzaken. Zo snap ik niet dat ik gefouilleerd wordt bij het opgaan van de IJsseltribune. Totaal onnodig in mijn eigen ogen. Ook begrijp ik niet dat ik me vijf dagen van tevoren moet opgeven voor een uitwedstrijd. Neem de uitwedstrijd naar AZ, die natuurlijk nooit uitverkocht raakt voor supporters van Go Ahead Eagles. Het nieuwtje van de eredivisie is er af en het is twee uur rijden. Toch gaat het dan vaak kriebelen als je je niet opgegeven hebt. Op donderdag of vrijdag krijg je dan opeens zin om te gaan. Pech gehad. De inschrijvingstermijn is overschreden. Hier kan je je elke keer wel weer druk om maken, maar uiteindelijk heeft het geen zin. Er zijn mensen die deze regeltjes bedacht hebben en die denken het allemaal goed te weten.

Maar we moeten niet vergeten waar het allemaal om gaat:  Een gezellig avondje uit, met een voetbalwedstrijd als hoofdprogramma. Ik heb nooit begrepen waarom supporters zich ergeren over de gang van zaken rondom thuiswedstrijden. Tuurlijk staat er weleens een rij voor de tourniquets. Ook is het weleens druk bij de dranktent en ook de patat is weleens bleek. Waar het mij echter nog steeds om gaat is de gezelligheid met mijn vrienden rondom de wedstrijd. Even wat drinken in de stad, onderweg wat eten, bij het supportershome nog wat versnaperingen kopen. Op de tribunes lekker dom ouwehoeren en gallen op spelers van de tegenpartij en als het een beetje meezit ‘Heeeuuuuj Heeeuuuuj Heeeuuuuj’ doen na een overwinning. Oja, daarna moet de boel nog even flink geanalyseerd worden, als het even kan tot in de stad. Al die randzaken sneeuwen bij mij dan onder op zo’n dag.

Uitwedstrijden is een ander verhaal. Nederland is geen leuk land meer om uitwedstrijden te bezoeken. Die cultuur is volledig verdwenen. Het gaat allemaal veel te moeilijk. Ook hier geldt dat je soms nog wel leuke dagen kan hebben als er een uitwedstrijd is, maar het komt voornamelijk neer op naar de speelstad toe rijden, een wedstrijd kijken en daarna weer naar huis. Je kan heel creatief in andere plaatsen gaan zitten om zo toch gezamenlijk in te drinken, maar dat is niet zoals het hoort vind ik. Wil je heel erg graag Go Ahead Eagles zien, dan zet je dit soort zaken opzij en ga je toch. Tegenwoordig heb je echter FOX Sports dat alle wedstrijden uitzendt. Makkelijker kan je het niet krijgen. Ga met een stel vrienden bij elkaar zitten thuis of in de kroeg en het is ook goed. Dat we niet in het stadion zitten is niet de schuld van FOX Sports, maar van de gecreëerde uitwedstrijdencultuur in Nederland.

Als puntje bij paaltje komt vermaak ik me altijd wel. Al die regeltjes zet ik gewoon opzij. Met vrienden heb ik altijd een leuke avond. Randzaken zullen er altijd blijven, maar als je ervoor zorgt dat dat bijzaken blijven is er niks aan de hand.

Geef een reactie

