Baby met kijk op voetbal

Het was weer Matchday gisteren. De uitwedstrijd tegen PSV stond op het programma. Je zou denken dat dat een lekker potje is om heen te gaan. Ik koos er echter voor om de wedstrijd thuis te kijken met mijn dochter van vier maanden en een aantal dagen oud. Ze liet blijken dat ze het leuk vond dat ik thuisbleef. Dat deed ze door vier dagen lang niet te poepen op momenten dat ik verschoondienst had. We begrijpen elkaar best goed heb ik nu al door. Ik zou het ook even ophouden als ik wist dat ik door mezelf verschoond zou worden overigens.

’s Middags keken we samen Aston Villa tegen Manchester United, een soort warming-up en test of ze het negentig minuten vol kon houden. Ik zette haar in de schommelstoel half voor de televisie, zodat ze én naar de televisie én naar mij, liggend op de bank, kon kijken. Het ging allemaal naar behoren. Het was precies na een fles vol warm water gemixt met babyvoedingspoeder. In het begin van de wedstrijd lachte ze nog toen ze Louis van Gaal in beeld zag, maar daarna viel ze al snel in slaap. Ik vond het de perfecte warming up voor wat zou komen.

PSV-Go Ahead Eagles begon om kwart voor acht en de fles kreeg ze drie kwartier van tevoren. Ik had uitgerekend dat ze dan precies bij de aftrap in slaap zou kunnen vallen. Zo kon ik de wedstrijd in alle rust kijken, zonder haar stil te moeten krijgen, of kleding te moeten verschonen waar op gekotst zou worden. De interviews met de trainers miste ik omdat de afstandsbediening opeens niet binnen handbereik lag. Ik ga haar drinksessie natuurlijk niet verstoren, omdat ik daar later misschien wel spijt van zou krijgen. Hierdoor keek ik de live-uitzending Serious Request. Lekkere wegkijktelevisie. Kijken naar mensen die naar dj’s staan te kijken, die liedjes draaien. Gelukkig werden we niet lastig gevallen met een huilende Eric Corton, zodat mijn dochter de inhoud van het flesje netjes helemaal opdronk. Ze sloot dit af met twee boertjes en dat zonder een paar bemoedigende tikjes op de rug.

Toen ging er iets mis in de planning. De wedstrijd begon, alleen sliep mijn dochter nog niet. Ze zat uiteraard in de schommelstoel, maar ze was onrustig, net als de verdediging van Go Ahead Eagles. Ze kreunde alsof ze last had van haar maagje. Ik pakte haar uit de stoel en liep een rondje door het huis. Hierdoor miste ik de 1-0 van PSV. Kan gebeuren. Terug op de bank nam ik haar op schoot. Ik moest haar entertainen. Gekke geluidjes maken enzo. Vindt ze leuk, net als staan. Als ze staat is ze groter dan Alex Schalk denk ik. Ze lacht altijd als ze staat. Dat is dus nu de ‘Magic Trick’. Uiteindelijk wilde ze wel rustig bij me op de bank zitten om de eerste helft af te kijken. Ze maakte geluidjes toen PSV de 2-0 scoorde. Ik denk dat ze kwaad was op de spelers van Go Ahead Eagles. Dat hoop ik tenminste en niet dat ze Memphis Depay een leuke jongen vindt. Voor die gekkigheid is ze nog veel te jong.

De tweede helft ging zoals ik me voorgesteld had. Ik legde haar weer in de schommelstoel, met haar favoriete kreukelkrantje. Ze had de gordel om en de schommelstoel maakte zee-geluiden. Ik had alles onder controle. Na een kwartier in de tweede helft viel ze in slaap. Ze had genoeg gezien denk ik. Ik hield het nog wel vol het laatste half uur. Het was een teistering voor de ogen. Ik had de televisie gewoon uit moeten zetten, of van zender moeten veranderen. Mijn dochter had het vast al zien aankomen. Het lijkt er nu al op dat ze verstand van voetbal gaat krijgen. Dat kan hè, een vrouw die er verstand van heeft.

Uiteindelijk viel het allemaal wel mee, deze test. Dat kwam vooral door Go Ahead Eagles, dat zich als een kudde makke lammetjes naar de slachtbank liet leiden. Ik kwam nooit echt in de wedstrijd. Er was geen moment waarbij ik even op hoefde te springen of iets dergelijks. Het was een wedstrijd zoals vele anderen. Hopelijk krijgen we hier geen herhalingen van na de winterstop. Na de winterstop moet het gebeuren. Ik wil geen nacompetitie of een degradatie. Mijn dochter zal dat aanvoelen en menig pamper volschijten uit verdriet. En dan komt er een moment dat ik de klos ben.

Geef een reactie

