Boekrecensie: Zigge Zagge! Zigge Zagge!

Het mag dan wel kut gaan met NAC, maar dat wil nog niet zeggen dat de club op z’n gat ligt. In tegendeel zelfs. Het stadion zit elke twee weken vol met zeventienduizend supporters die hopen dat hun cluppie nu wel een keer gaat winnen. Vaak lukt dat niet en momenteel staat NAC op een zeventiende plaats. De kenners in het supporterswereldje zijn het er echter allemaal wel mee eens dat NAC een mooie club is en zeker niet mag degraderen. NAC hoort in de Eredivisie.

De mening of een club mooi is, of niet, heeft vooral met de supporters te maken. En NAC heeft mooie supporters. Uiteraard niet letterlijk, want mooie voetbalsupporters bestaan niet, in geen enkel voetbalstadion. Maar de supporters in Breda zijn wel fanatiek. Ze leven mee met hun club. Laatst toen ze eindelijk een uitwedstrijd wonnen, stonden er diep in de nacht supporters de spelersbus op te wachten om feest te vieren. De filmpjes en foto’s waren overal op internet te vinden. De foto’s hiervan staan niet in het boek ‘Zigge Zagge Zigge Zagge’, samengesteld door Richard Sommen.

In het boek ‘Zigge Zagge Zigge Zagge’ staan wel duizenden andere foto’s. Het is een fotoboek waar je U tegen zegt. Alle facetten van het supporterschap komen hierin naar voren. Tattoos, fanzines, vrouwen, blote konten, hekkenklimmers, rellen, protesten, blijdschap, een oud en nieuw stadion, vuurwerk, spandoeken en nog veel meer. 240 pagina’s met foto’s. Teksten zijn er alleen om de boel een beetje bij elkaar te houden. Koop dit boek, neem een avond de tijd om alles te bekijken en concludeer dat NAC een mooie club is en gewoon in de Eredivisie moet blijven.

Voor meer informatie surf je naar http://www.nacmuseum.nl/3484–Webshop.html