Boekrecensie: Tussen Godenzonen

Het boek ligt al even in de winkels, maar het is nooit te laat om het te lezen. In ‘Tussen Godenzonen’, uit november 2013, volgt Auke Kok een seizoenlang Ajax. Datzelfde seizoen werd ook al door David Endt gedaan in ‘Route 32’. Dit boek gaat echter verder en dieper. Kok sprak uitvoerig met bepaalde trainers en spelers en kreeg zo een goed beeld van wat er zich allemaal afspeelt in de Arena en op De Toekomst.

Zoals gewoonlijk de laatste seizoenen werd Ajax ook in seizoen 2012-2013 kampioen van Nederland. Ondanks dat is het zeker niet allemaal hosanna in het boek. Men is bij Ajax niet snel tevreden en dat kom je vaak tegen. Zo is de nasleep van de Coup van Cruijff nog duidelijk merkbaar. Kok beschrijft bijvoorbeeld duidelijk wat Daley Blind allemaal heeft moeten doormaken. Als zoon van Danny Blind werd Daley een slachtoffer van de soap waarin zijn vader ook een rol speelde. Ondanks alle tegenslagen wist Daley zich te vermannen en werd uiteindelijk weer op handen gedragen door de supporters. Het is een voorbeeld van de naweeën van de coup die in het boek voorbij komt.

Verder is een hoofdstuk over een oefentrip in de winterstop naar Brazilië interessant om te lezen. Naar buiten toe wordt geschetst alsof dit een prima alternatief is om de winterstop door te komen, maar in Brazilië zelf blijkt alles anders te zijn en dat de technische staf liever ergens anders heen was gegaan. In dit boek krijg je met verschillende voorbeelden een goed beeld hoe de voetballer van tegenwoordig in elkaar zit. Verder weet je een stuk beter hoe de lijnen lopen bij Ajax. Daardoor is ‘Tussen Godenzonen’ een heel interessant boek om te lezen, ook nu nog.