Boekrecensie: Ajax is relaxed!

Alweer een nieuw boek over Ajax. De club uit de hoofdstad is uiteraard een favoriet middel om over te schrijven. Rond de club gebeurt altijd van alles en is vanuit vele hoeken te volgen. Ron Schiltmans is een fanatiek volger vanaf de tribunes. Kritisch, maar ook met een dosis humor, schrijft hij al jarenlang over zijn club. Zijn nieuwste boek heeft de heerlijke titel ‘AJAX is relaxed!’ meegekregen. Hiervoor verschenen al de titels ‘Mijn dierbaar Ajax’ en Niet te geloven!’ van Schiltmans.

In al zijn boeken zijn columns gebundeld, die hij schrijft voor websites van Ajax en zijn eigen website http://www.ronschiltmans.nl/. Zijn eerdere twee boeken kregen lovende reacties van bekende journalisten/schrijvers als Menno Pot, Sjoerd Mossou, Peter Wekking en Hugo Borst. Ook zijn nieuwste boek zal positieve reacties krijgen. Zijn columns zijn lekker luchtig te lezen met een gezonde dosis cynisme en humor.

Het is wel een boek voor Ajacieden. De neutrale lezer zal misschien eerder afhaken. De columns dateren merendeels al van een paar jaar geleden. Een roerige tijd in Amsterdam, waar we al het nodige over gelezen hebben in andere boeken. De Ajax-supporter zal dit waarschijnlijk weinig uitmaken en de vijftig columns vrij makkelijk weglezen en veel ‘oja-momenten’ hebben, omdat er regelmatig naar momenten in wedstrijden verwezen wordt.

‘Ajax is relaxed!’ is dus een aanvulling op de collectie Ajax-boeken. Schiltmans heeft ook meegeschreven aan het nog te verschijnen boek Wenen van geluk, een terugblik op de gewonnen Europa Cup 1 finale van Ajax in 1995. Dit boek verschijnt in april en meer informatie hierover is hier te vinden.

Het boek ‘Ajax is relaxed!’ is te koop op de site van uitgever Free Musketeers