Boekrecensie: Graciela, het extreme levensverhaal van een voetbalvrouw

Het verhaal van Fernando Ricksen kennen we inmiddels allemaal wel. Hij leefde de voorbije jaren als een dolle gek. Het leverde spetterende verhalen op, die inmiddels allemaal gebundeld zijn in het boek ‘Vechtlust’. Of ze allemaal waar zijn weet vrijwel niemand. We moeten Ricksen maar op zijn woord geloven. Toen het boek, een jaar geleden, verscheen werd ook meteen duidelijk dat bij Ricksen de ziekte ALS geconstateerd was. De beelden in De Wereld Draait Door kan iedereen zich nog wel voor de geest halen. Nederland was geschokt. Ricksen knokt nu al een tijdje tegen de ziekte, en dat gaat hem relatief goed af. We zagen hem in actie tijdens benefietwedstrijden, waarbij veel oud-collega’s van de partij waren.

Ricksen heeft echter nog een groot probleem, namelijk zijn ex-vrouw. Toen Ricksen bij AZ speelde trouwde hij met Graciela L’Ami. Dat huwelijk hield negen jaar stand tot en met 2009. Dat het allemaal zo lang duurde mag een wonder genoemd worden. Zoals Ricksen zelf al vertelde ging hij nog al eens vreemd en moest hij zelfs naar een afkickkliniek om van zijn drank en drugsproblemen af te komen. Graciela is nu zelf ook met een boek gekomen, simpelweg ‘Graciela’ genaamd. Het boek is geschreven door Thea Tijssen. Je zou het de tegenhanger van Vechtlust kunnen noemen, ware het niet dat Graciela het vooral over haar ex heeft.

In ‘Graciela’ wordt er met modder gegooid, heel veel modder. Als objectieve lezen vraag je je vooral af waarom ze zo lang bij hem gebleven is. Jarenlang waren er problemen en ruzies. Ze vond het allemaal heel moeilijk maar op de een of andere manier bleef ze toch een hele tijd bij hem. Was het zijn geld? De luxe manier van leven? Het echte antwoord krijgen we niet in het boek. Uiteindelijk wil Graciela hem doodschieten.

Net als in ‘Vechtlust’ ga je op een gegeven moment twijfelen aan de waarheid van de verhalen. En je wordt er moe van. Elk hoofdstuk gaat er weer een nieuwe beerput open. De soap tussen de twee gaat ook ná dit boek weer vrolijk verder. Deze week werden er weer nieuwe hoofdstukken toegevoegd. Dat was onder andere te zien in RTL Boulevard. Het zal allemaal wel. We haken hier af. Fernando Ricksen wensen we veel sterkte met zijn strijd tegen de ziekte en we wensen Graciela uiteraard ook veel sterkte de rest van haar leven.

‘Graciela’ is uitgebracht door FC Klap en verkrijgbaar bij alle gerespecteerde boekensites.