Boekrecensie: Mijn Leven als Profvoetballer

Iedereen droomt ervan om profvoetballer te zijn. Het geld, de roem, de aandacht van vrouwen. Wat wil je nog meer? Richard Schreurs liet zijn droom uitkomen. En hoe! Geen half werk, maar meteen helemaal op en top. Ajax, Barcelona, Oranje. Geen enkel probleem. Schreurs voetbalde er en pakte ook nog eens alle prijzen die je maar kan bedenken. Het is allemaal terug te lezen in het boek Mijn Leven als Profvoetballer, dat bijna 370 pagina’s telt.

Richard Schreurs is niet vies van een stukje fictie. Het boek start, zoals het waarschijnlijk echt gegaan is. Hij ging met zijn vader mee naar het Oosterenk-stadion van PEC Zwolle en maakte daar kennis met het profvoetbal. Er moest wel een kruk mee, zodat Schreurs het allemaal goed kon zien. Daarna is de dikke duim erbij gehaald. Niet geheel verrassend werd ‘Rico’ al vroeg gescout door PEC Zwolle. Daar ontwikkelde de linkshalf zich zo goed dat Ajax snel op de stoep stond. Vanaf 1992 maakte Schreurs alle grote toernooien van Oranje mee. Een transfer naar Barcelona was de voorspelbare logische stap. Zijn actieve carrière eindigt uiteraard in Qatar. Ook niet geheel verrassend is zijn relatie met een topmodel, dat later de Vijf uur show gaat presenteren. Misschien een beetje cliché, maar het blijft een droom.

Naast alle fictie zit er ook wat non-fictie terug in het boek. Zo komen er bekende wedstrijden van PEC Zwolle, Ajax en Oranje voorbij. Schreurs maakte ze in het boek bewust mee. De ‘voetballer’ moet de tijd van zijn leven hebben gehad bij het schrijven van Mijn Leven als Profvoetballer.

Mijn Leven als Profvoetballer is verkrijgbaar via http://mijnlevenalsprofvoetballer.nl/