Roodgele brieven (3): Mooie dag

Hey Niet te Kraken,

Ik lees net dat de burgemeester van Emmen, meneer Bijl, er klaar mee is en Go Ahead Eagles doorverwijst naar een andere stad, als we een ronde overleven. Hij weigert onze club een vergunning te geven. Dat is mooi klote, want ik heb donderdag een prima dag gehad. Maar ik snap hem ook wel. Je gaat er van tevoren niet vanuit dat er gezeik komt tussen supporters van beide clubs. Hij zit daar ook niet op te wachten. Het zijn ook nog eens geen supporters van zijn eigen club, maar vreemden. Het zorgt er wel voor dat we met een groot probleem zitten. Wie wil ons nog wel, als we een ronde verder komen? Want ik houd er rekening mee dat we doorgaan natuurlijk. Jij toch ook? Het enige wat ik nog kan verzinnen is dat we nog een keer in Emmen spelen, maar dan alleen welkom zijn in de fanzone. Je moet creatief zijn. Daar verliep alles wel soepel had ik het idee.

Dit gezeik achteraf is klote, maar ik heb donderdag wel een topdag gehad. Het was ouderwets. Op tijd erheen met de auto, gezellig wat drinken in de stad. De cafés op het pleintje hadden een topdag. En wat te denken van de snackhoek daar. Er was een gigantische snackmuur. Twaalf keer acht luikjes telde ik. Dat is veel. Zoveel heb ik er eigenlijk nog nooit gezien. En dat gewoon in Emmen hè. Dat verwacht je niet. Daarna nog een uurtje op dat plein voor het stadion geweest. Gezellig man, overal bekenden. Die Hongaren scoorden net de 1-0 toen ik binnenkwam. Was een foutje van Vriends hoorde ik later. Maakt niet uit. Hij maakte dat voor rust meteen goed. Wat een strijder is dat. Echt een typische Go Ahead Eagles-speler. Die moeten ze een contract voor het leven geven. Vastleggen tot zijn vijfendertigste, echt een perfect uithangbord. Die nieuwe buitenspelers bevielen me ook wel. Lekker vlotte spelers. Hadden we die vorig seizoen maar…

Nu maar weer kijken wat deze week ons gaat brengen. Geruchten over een groot scherm worden steeds hardnekkiger. Go Ahead Eagles is de laatste jaren meer voor iedereen dan ooit, dus de Brink zal wel helemaal volstaan met duizenden mensen. Zou wel een stunt zijn als je doorgaat, maar het kan wel. Ik vond die gasten niet zo heel goed. Als dit de top van Hongarije is?

Deze week ook nog even bij de Adelaarshorst geweest. Is wel grappig. Zie je telkens nieuwsgierige mannetjes voorbij komen fietsen. Kijken of er nog wat bijgebouwd is. Ik sprak daar iemand die gewoon toegaf dat hij een harde plasser kreeg van die nieuwe Leo Halle tribune, of mag ik het niet zo noemen? Moeilijk hoor, een pakkende naam voor een tribune. Ik heb persoonlijk niet veel met Leo Halle. Is van ver voor mijn tijd. Te weinig in hem verdiept ook om er helemaal fan van te zijn. Een andere naam weet ik ook niet. Het moet wel lekker bekken. Maar die tribune wordt hoog, niet normaal. Torent hoog boven de rest uit. Elke keer als ik op de webcam kijk, zijn er weer ontwikkelingen. Mooi om te zien.

Gaaf trouwens dat boek, waar je over schreef. Heb tegen die tijd een nieuwe boekenkast. Maak een speciaal vak voor boeken over Go Ahead Eagles. Hoe meer er over de club geschreven wordt, hoe beter. Misschien ga ik door jullie boek ook de historie meer waarderen. Dat dikke boek van een jaar of vijftien geleden heb ik eigenlijk nooit gelezen. Alleen plaatjes gekeken. Jullie boek ga ik zeker wel lezen.

En je vroeg nog over die jonge gozer. Orhan Dzepar. Heb zijn naam even opgezocht. Lovende verhalen over gehoord, vanuit de jeugdhoek. Zag hem ook invallen in Heeten. Eerder dit jaar een keer zien spelen bij de A1. Toen viel hij me ook al op. Leuk spelertje. Fijne linkervoet. Benieuwd of hij de stap kan maken. Komt natuurlijk pas net kijken. Leuk om te volgen.

Heb nu zweethanden. Veel te warm om te tikken. Spreek je later!

Roodgele Groet,

Buitenkantje Links

In ‘Roodgele Brieven’ gaan bloggers http://www.niettekraken.nl/ en Buitenkantje Links in op de laatste ontwikkelingen rondom Go Ahead Eagles.

Geef een reactie

