Roodgele brieven (5): Helden

Hey Niet te Kraken,

Het zit er weer op, ons Europese avontuur. We staan weer met beide benen op de grond enzo. Gisteren was wel even confronterend. Zullen zij het rustig aan gedaan hebben in Emmen? Of hadden wij nu een offday? Het was niet best in ieder geval. Maar ik had ook niet op een wonder gerekend eigenlijk. Ook met jouw oogappel Mawouna Amevor hadden we deze wedstrijd niet gewonnen denk ik. Leuk voor hem dat hij naar Notts County is gegaan. Is volgens mij wel een aardige club, met een leuk stadion pal naast een rivier. Aan de overkant van het water ligt het stadion van Nottingham Forest. Zoek de foto’s maar eens op. Heel mooi dicht bij elkaar.

Heb gisteren de wedstrijd op de Brink gekeken. Ik vind zoiets een kwartier leuk en uniek en daarna heb ik het ook wel gezien. Dan sta je daar naar zo’n scherm te koekeloeren. Het is een raar fenomeen. Met de WK in 2010 vond ik dat ook al. Mensen gaan dan nog zingen ook. ‘Come on Eagles’. Alsof ze je horen daar in Budapest. De beelden van de spelers in de kleedkamer waren dan wel weer mooi. Jammer dat er op dat moment geen fatsoenlijk geluid was. Maar de spelers leken wel onder de indruk van een volle Brink. Misschien startten ze daarom zo matig… Wat me wel opviel waren de vele meiden/vrouwen die er waren. Die zie ik normaal niet in het stadion. Het leek wel een Tinder Meetingpoint. Toen ik naar huis liep, later op de avond, zag ik ook allemaal stelletjes lopen. Alsof ze elkaar op de Brink ontmoet hadden. Kan goed, want na de eerste twintig minuten kon je perfect socializen en versieren.

De absolute helden van deze week waren die zeven supporters die wel in Budapest waren. Ik had mensen opgeroepen om op de foto te gaan met zo’n joekel van een adelaar voor het stadion. Diegene die het eerste een foto zou plaatsen, zou een boek van mij krijgen. Dezelfde avond nog kwam er een bericht binnen van een supporter. Drie dagen voor de wedstrijd was hij er al. Later kwamen er nog vijf jongens bij. Die hadden meteen geboekt na de loting, nog voordat bekend werd dat er geen toeschouwers welkom waren. Ze zijn gewoon gegaan. Vind ik dan mooi. Blijkbaar zijn ze daar in contact gekomen met de supporters van Ferencvaros en die vonden het ook mooi dat er een aantal Nederlanders toch waren gekomen. In tegenstelling tot vorige week werd er nu niet geknokt. Ik zag een foto waarop de supporters van Go Ahead Eagles voor een grote groep Hongaren stonden met een roodgele vlag. Onze jongens werden toegezongen, als een soort van helden. Ze kregen bier in de handen gedrukt. Ze bedankten op hun beurt de Hongaren alsof ze artiesten waren. Een hele gekke foto, maar wel mooi. Die jongens hebben een verhaal hoor als ze terugkomen in Deventer.

toppers

Maar nu is het dus weer een gewone reguliere voorbereiding. We gaan weer naar Terwolde voor een paar potjes. Benieuwd wat Dennis Demmers er nog bij krijgt in zijn selectie. Een spits die er twintig inschiet zou wel lekker zijn. Later vandaag fiets ik nog even naar de Adelaarshorst. Kijken wat er allemaal weer veranderd is. Die naam van de tribune van de Vetkampstraat hè. Ik weet nog steeds geen goede pakkende naam. Maar een poll kan geen kwaad. Al doe je het nooit goed. Wat het wordt, er is altijd discussie. Het blijft wel Go Ahead Eagles.

Hoor van je!

Roodgele Groet,

Buitenkantje Links

In ‘Roodgele Brieven’ gaan bloggers http://www.niettekraken.nl/ en Buitenkantje Links in op de laatste ontwikkelingen rondom Go Ahead Eagles

3 thoughts on “Roodgele brieven (5): Helden

  1. Mooi verhaal en die knapen, daar in Boedapest, die gingen er ook écht voor. Heren, jullie zijn in mijn ogen nog eens SUPPORTERS in de ware zin van het woord. Ga zo door. Go Ahead Eagles, daar doen jullie het voor en deze club is nu eenmaal niet te kraken!!

Geef een reactie

