Roodgele brieven (9): Spitsen en money blowen

Hey Niet te Kraken,

Nou, de kogel was snel door de kerk. Die Engelsman met die moeilijke naam is het dus niet geworden. Ik ben zelf beide oefenwedstrijden niet geweest, dus ik heb niks van hem gezien, maar ik vind dat er na twee wedstrijden wel enthousiast over een spits gesproken mag worden, anders is het niet bijzonder genoeg. Dus ik begrijp wel dat hij afgetest is.

Mike Small kende ik uiteraard wel van naam. Zelf nooit zien spelen, maar als ik oudere gasten spreek zijn ze meteen enthousiast. Weet trouwens niet of hij nou zo’n doelpuntenmachine was. Zo’n type als Erik Tammer. Weet je nog? Die liep erbij als een wijf, met zijn colletje altijd, maar die scoorde wel aan de lopende band. Die zou toen nog naar Osasuna gaan. Echt een toptransfer vanuit de Eerste Divisie, maar dat ketste op het laatste moment af. Klote voor hem. Maar een type De Gier lijkt me ook wel wat, alleen scoorde hij dan weer net te weinig. Wel een held overigens. Kont erin, draaien en schieten. Kon hij als de beste. Maar nu gaan we hopen op Leon de Kogel. Die moet ons dan gaan verrassen. Zijn ‘stats’ zijn wisselvallig. Een keer een goed seizoen bij VVV, maar vorig jaar bij Almere City was het niet veel soeps. Statistieken vind ik bij een spits wel handig. Dat zegt vaak wel genoeg.

Hoe is het daar in de zon? Ben je al een paar keer verbrand? Hier is het wel goed te doen. Graadje of vierentwintig. Precies goed. Als je hier vakantie hebt, is het heel goed weer om bij het stadion te gaan kijken wat er allemaal verandert. De webcam mag nu wat lager gehangen worden. De grote lijnen staan al wel. Er gebeurt dus eigenlijk niet meer zo veel in beeld. Maar onder die daken gebeurt het nu wel natuurlijk. Ik wacht op het stoelen monteren. Dat is mooi, hoe ze die skyline erin gaan verwerken. Dat gaat heus niet in één keer goed. Volgens mij is dat hogere wiskunde.

Eindelijk is er toch ook wel wat gezeur. Het zou uniek zijn als er een stadion gebouwd zou worden zonder typisch Deventer gezeur. De steenstrips aan de buitenkant van de tribune in de Vetkampstraat zouden er ‘cheap’ uitzien. En over die zogenaamde ‘gable’ is ook al discussie. Niet over die gable zelf, maar over de invulling ervan. Een gesponsorde klok, nog zonder wijzers, door het bedrijf Klok. Veel voor en tegens. Men is er wel mee bezig. En dan heb ik het nog helemaal niet over die discussie over de subsidie voor de muur. Ook al zo’n soap.

Elk klein dingetje wordt onder een vergrootglas gelegd. Komt natuurlijk omdat de voorbereiding voor het nieuwe seizoen een beetje inkakt. Je had al een vroege piek met die potjes tegen Ferencvaros. Ik merk het ook aan mezelf. Heb niet echt zin om naar Terwolde te gaan. En dan lees je na bepaalde oefenwedstrijden dat het allemaal niet zo loopt in het veld. Die extreme hosanna onder de supporters, die een tijdje heerste, is nu wel weg. Ik moet er weer even opnieuw in komen. Maar als straks die eerste thuiswedstrijd tegen Telstar eraan komt, ben ik er ook klaar voor. Dat beloof ik.

Vanochtend nog wel geschrokken van ‘onze’ Quincy Promes. Ik vind hem misschien wel de beste voetballer van de laatste tien jaar hier in Deventer. Die gozer had alles. Had ook het idee dat het een jongen was met een doel. Niet zo vatbaar voor randzaken, maar voetbal als hoofdzaak. Maar na het zien van dat filmpje weet ik genoeg. Het is over. Een filmpje maken van jezelf en dan zoveel onverstaanbare onzin uitkramen. ‘Als ik uit me osso kom, ga ik straight money blowen.’ Dat soort prietpraat. En trots je riem laten zien. Je riem! Alsof dat zo interessant is. Die haal je toch gewoon voor een tientje bij de H en M. Zijn riem is vast een stuk duurder. Het zal er allemaal wel bij horen die poeha bij de voetballers van tegenwoordig. Ik heb er niks mee. Denk dat weinigen zich kunnen identificeren met dit soort jongens.

Zo, nu ga ik even mijn osso uit, straight money pinnen. Hopelijk staat er nog wat op de rekening.

Roodgele Groet,

Buitenkantje Links

In ‘Roodgele Brieven’ gaan bloggers http://www.niettekraken.nl/ en Buitenkantje Links in op de laatste ontwikkelingen rondom Go Ahead Eagles

Geef een reactie

