Roodgele brieven (25) : Rood en geel maakt Oranje

Hey Niet te Kraken,

Gisteren nog naar het Nederlands elftal gekeken? Wat een afgang zeg. Totaal geen vertrouwen en volgens mij doen ze zomaar wat. Van mij mogen Blind, van Oostveen, Memphis en de Arena meteen oprotten. Totaal geen zelfreflectie. ‘We zijn aan het bouwen’ hoor je dan. Wat een lachertje. Het zijn echt stumperds. Ze moeten helemaal met een schone lei beginnen. Tijd zat, want we spelen toch geen wedstrijden van belang de aankomende tijd. Jurgen Klinsmann hoorde ik gisteren voorbij komen als naam voor de bondscoach. Dat lijkt me wel wat. Die heeft in ieder geval nog wat charisma. Danny Blind is een nietszeggend persoon.

Waar ik me echter veel meer aan erger zijn die mensen die blij doen dat Oranje volgend jaar er niet bij is. Zogenaamd grappige plaatjes op je whatsapp en facebook. En dan die cursus ‘supporter van België worden’…. Flikker toch op met die kutbelgen. Een toernooi waar Oranje niet aan meedoet is toch geen bal aan? Natuurlijk ga ik wel kijken, want ik ben een voetballiefhebber, maar uiteindelijk mis je die spanning, de aanloop naar het toernooi, alle praatprogramma’s, alle kranten en die saamhorigheid. Denk niet dat we volgend jaar bij mensen samenkomen om wedstrijden te kijken. Dat is toch het leukste wat er is? Maar voor Albanië tegen Noord Ierland zet ik de deur niet open. Kan zijn dat ik die wedstrijd oversla. Maar het schijnt dus leuk te zijn om grappig te doen over dit onderwerp. Dat zijn vaak diezelfde mensen die tijdens een belangrijk toernooi in een Nederlands Elftal shirt lopen. Die mogen zo in het rijtje Blind, van Oostveen, Memphis en de Arena. In de spiegel kijken en oprotten.

Gelukkig hebben we Go Ahead Eagles als hoofdonderwerp. Ik keek dit voetballoze weekend nog even die doelpunten na van De Kogel en Van Ewijk. Wat een beauty’s. Vond het sowieso een mooie avond. Wel lang op mijn drinken moeten wachten, maar daar is al genoeg over gezegd.
Die hele ceremonie voor de wedstrijd heb ik overgeslagen. Dat geloof ik allemaal wel. Dat Gerard Somer als eerste bij de B-side was verbaasd me op de een of andere manier niet. Die staat altijd vooraan als het om de jaren zestig generatie gaat. Ik vind het altijd vreemd dat hij zo vaak afgeeft op de club op Twitter. Als je schijnbaar zo veel betekend hebt voor de club én andersom, dan doe je dat niet openbaar volgens mij.

Maar we staan mooi tweede. Vrijdag wordt dan wel weer lastig denk ik. De keren dat ik in Emmen ben geweest in de Eerste Divisie verloren we vrijwel altijd. En er gaan bijna vierhonderd man mee. Normaal is dat altijd een voorbode voor een nederlaag, maar ik heb zo’n idee dat dit seizoen alles anders is.

Hoe zijn de inhoudelijke reacties op het Niet te Kraken boek? Verkoopt wel goed, of niet? Zie nog weleens een twittertje voorbij komen. Ben trouwens nog naar die expositie geweest in de Waag. Voor twee hele euro’tjes heb ik me vooral vergaapt aan het luciferstadion. Prachtig vakwerk is dat. Echt heel mooi. In Engeland heb je iemand die stadions nabouwt met Lego, maar dat is kinderspel vergeleken bij dit. Maar al met al een leuke expositie. Klein, maar het blijft een aanrader. Ik zal iedereen die ik ken erheen sturen.

Roodgele Groet,

Buitenkantje Links

In ‘Roodgele Brieven’ gaan bloggers http://www.niettekraken.nl/ en Buitenkantje Links in op de laatste ontwikkelingen rondom Go Ahead Eagles

Geef een reactie

