Shirt over de jas

Volwassen mannen met een roodgeel shirt van Go Ahead Eagles aan. Het blijft me fascineren. Ik verplaats me graag in iemand anders. Dan zie je iemand lopen en vraag je je af wat er in diegene zijn  hoofd omgaat. Soms wil ik een camera op iemands hoofd plaatsen zodat ik hem een hele week kan volgen. Op zijn werk, onderweg, maar vooral thuis. Doet iemand hetzelfde als wat ik doe? Of komen er dan hele leuke dingen voorbij wat je helemaal niet verwacht bij iemand. Het is misschien een wat gekke manier van nieuwsgierigheid, maar het boeit me.

Laatst bij een wedstrijd zag ik een man van, ik gok, een jaar of 38 lopen op het supportersplein. Er zat een heel doorsnee hoofd op. Haar netjes gestyled met een likje wax. Niet te nat, niet te droog. Klein stoppelbaardje. Hij droeg een jas met daarover een shirt van Go Ahead Eagles. Het shirt zat daardoor wat bol. Iemand die ook maar iets geeft om mode zou hem meteen aanschieten en het shirt uit willen treken. Niet dat dat gaat lukken, want echte voetbalsupporters laten hun shirts niet uittrekken. Om zijn nek droeg de man nog een sjaal overigens, ook roodgeel.

Als ik zo’n man zie lopen ga ik doordenken. Dat fascineert me. Een man van 38 heeft vast een vriendin of een vrouw thuiszitten, die hem op zijn tijd een kledingtip geeft. Zo zijn vrouwen. Zij willen dat hun man er leuk en vlot uitziet. Wat zegt die vrouw als hij naar de Adelaarshorst vertrekt met zijn shirt over zijn jas? Zou ze op zulke momenten van hem walgen? Of weet hij het goed te verbergen? Misschien zegt hij haar wel gedag in zijn jas en trekt het shirt snel in de auto aan, uit het zicht van zijn vrouw, voordat zij doordraait en hem de nek omdraait. Ik verdenk vrouwen er ook van voetbalshirts te verstoppen op wedstrijddagen. Of dat ze toevallig net die ene dag het shirt in de was doen, met als tekst dat ze niet wist dat Go Ahead Eagles moest spelen. ‘Oh spelen ze tegenwoordig weer op vrijdag?’

De man met het shirt over zijn jas zal het waarschijnlijk niets uitmaken. Hij heeft drie shirts. Eén voor in de zomer. Eén voor in de herfst voor over zijn trui en een XXXL voor over zijn winterjas. Hem maak je niet gek. Eigenlijk is het een held.

Geef een reactie

