Roodgele brieven (45) : Nieuwe start en Nibb-its

Hey Niet te Kraken,

Het ontslag van Dennis Demmers zat er natuurlijk wel aan te komen, maar ik had ook niet verwacht dat Go Ahead Eagles zou wachten totdat Buitenkantje Links een boze brief schreef. Blijkbaar worden we toch serieus genomen. De commentaren erna waren hartverwarmend. Ik heb alleen maar lovende woorden over Demmers gehoord en zijn brief op de officiële site zat ook vol positieve inhoud. Op de helft stop ik altijd met lezen of luisteren van dat soort berichten. Je ontslaat iemand niet zomaar, dus er moet iets niet kloppen.

Maandag zit Harry Decheiver als baas op de bank bij Go Ahead Eagles. Decheiver was het leidend voorwerp in één van de belangrijkste wedstrijden om mij definitief supporter te maken. Als je elf jaar oud bent ben je extreem gevoelig voor prikkels op dat vlak. Juist als je zo jong bent kan je beet gepakt worden. Dat gebeurde in 1990. Ik heb het laten opzoeken, 8 Mei in de Adelaarshorst. Het was de eerste wedstrijd van de nacompetitie van seizoen 89-90. Henk ten Cate was de hoofdtrainer. Als ik het goed heb had hij het dat Seizoen overgenomen van Fritz Korbach, die ontslagen was. Ontslagen trainers is niet alleen iets van deze tijd.

In die tijd gingen we met jongens van het voetbalelftal naar de wedstrijd. Allemaal namen we een zak chips mee. Nibb-its had ik altijd, stokjes. En zo’n zak was dan op in de rust. Die avond kwam dat ook goed uit dat die zak op was, want er moest geklommen worden. Op de een of andere manier begon Go Ahead Eagles dramatisch en stond het na een uurtje 0-2 voor de Friezen. Maar daarna gebeurde het. Paul Bosvelt werd gewisseld en voor hem in de plaats kwam John Linford in het veld. Als die gekke Engelsman in het veld kwam gebeurde er altijd wat. Al snel scoorde Arno Hofstede de aansluitingstreffer. Kort daarna scoorde Marco Heering de 2-2. God, wat werd er toen hard gejuicht.

Maar het kan altijd harder. Ik weet niet meer precies hoe het doelpunt viel. Ooit had ik de samenvatting op een videoband staan. In die tijd nam ik alle mogelijke samenvattingen op. Zo vaak was onze club echter niet op televisie. Het probleem is dat ik die beelden kwijt ben geraakt. Of ik heb er iets overheen genomen of ik ben de band echt kwijtgeraakt, ik weet het niet meer. Als iemand de beelden van die wedstrijd nog heeft, knal ze online en laat iedereen meegenieten.

Harry

Decheiver scoorde vanuit een volley vanaf een meter of zestien. We stonden onoverdekt voor de hoofdtribune en klommen allemaal de hekken in. Decheiver zelf ook, alleen een stuk verder van ons af. Jammer, want dan hadden we hem aan kunnen raken. Als je 11 bent, vind je dat leuk. Het was een superavond, die ik nooit zal vergeten. We zongen alle liedjes mee. Natuurlijk was ik daarvoor al gek van de club, maar na die avond helemaal. Nadien ben ik echt alles gaan volgen. Het kaartje moet nog ergens in de kaartenbak liggen. Drie gulden, een echt collectors item.

Tegenwoordig ben ik wat ouder en ben ik iets minder enthousiast. Het is te hopen dat Decheiver de jongens een eerste zetje in de goede richting weet te geven. Net als vorig seizoen zijn de spelers weer eens aan zet om zich te bewijzen.

Roodgele Groet,

Buitenkantje Links

In ‘Roodgele Brieven’ gaan bloggers http://www.niettekraken.nl/ en Buitenkantje Links in op de laatste ontwikkelingen rondom Go Ahead Eagles

One thought on “Roodgele brieven (45) : Nieuwe start en Nibb-its

  1. Een maand later werd ik 39 jaar en kan mij dat eerste doelpunt van Harry nog herinneren als dag van gisteren. Leeftijd zegt niet zoveel in zo’n geval, dat doelpunt blijft je gewoon bij.

Geef een reactie

