De Videoband

Anno 2016 kan je vrijwel alle wedstrijden van Go Ahead Eagles live op televisie zien. Verrekte handig, ook al is het voetbal soms niet om aan te zien. Als je wat gemist hebt, kan je altijd via bepaalde apps of Youtube beelden terugzien. Liefhebbers nemen in het stadion zelfs de wedstrijden op en brengen dat dan als dvd uit. Vorig seizoen keek ik doelpunten weleens vanuit zeven verschillende cameraposities terug. Het kon allemaal niet gekker. Toen ik voor het eerst kennis maakte met Go Ahead Eagles had je dit soort media nog niet. Je moest blij zijn met een enkele samenvatting op televisie. Dan heb ik het over eind jaren tachtig, begin jaren negentig. Niet de beste tijd van de club, dus stonden de televisiezenders niet in de rij.

Ooit had ik een videoband met opnames uit die tijd. Als ik dacht dat Go Ahead Eagles in Studio Sport kwam zat ik klaar met de afstandsbediening om op REC te drukken. De wedstrijden keek ik heel vaak terug. Ik weet nog precies welke wedstrijden erop stonden. Sparta-Go Ahead Eagles voor de beker, Go Ahead Eagles-Vitesse, ook voor de beker en de nacompetitie van seizoen 1990. Die nacompetitie maakte veel indruk op mij. Uiteindelijk werden we uitgeschakeld thuis tegen NAC. Maar diezelfde nacompetitie wonnen we ook van SC Heerenveen. De beelden van die wedstrijd heb ik zo vaak gezien, dat ik ze op een gegeven moment kon dromen. De doelpunten van Arno Hofstede, Marco Heering en Harry Decheiver. Door die wedstrijden ben ik definitief fanatiek supporter geworden.

Alle seizoenen in de eredivisie zat ik bij de videorecorder om alles op te nemen. Zelfs in de Eerste Divisie nam ik nog heel veel op van Sport 7. Daarna kwam de sleur erin en geloofde ik het allemaal wel. In de kast heb ik dus een stuk of wat videobanden liggen. Bij alle banden het pinnetje aan de zijkant eruit, zodat er nooit meer wat overheen genomen kan worden. Niet dat er nog mensen videorecorders hebben, maar dat is bijzaak.

Maar jullie voelen het vast al aankomen. Dé band waar het allemaal mee begonnen is ben ik kwijt. Of er is ooit iets overheen genomen, of de band is op een andere manier gesneuveld. Het kan zelfs zijn dat de band ‘opgegeten’ is door de recorder. De eerder genoemde en vergeten beelden zijn weg en ze zijn nergens terug te vinden. Eeuwig zonde en ik baal er soms nog steeds van. Dus als iemand ze nog heeft… Maar dan wel op dvd graag.

Geef een reactie

